Nytt rekord för pantbistånd - Vaxholmsborna mest givmilda

Nytt rekord för pantbistånd - Vaxholmsborna mest givmilda

Svenskarna har blivit mer givmilda med sina pantpengar. Mest generösa är stockholmarna och i synnerhet Vaxholmsborna. Men det är Kalmar län som står för årets pantprestation. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Biståndsknappen hos Coop.

I Vaxholm skänkte invånarna bort 7,71 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det ger en solklar förstaplacering bland landets kommuner. Tvåa är Lidingö och på tredje plats hamnar Danderyd. Största ökningen i toppen står dock invånarna i Uppsala, Stockholm och Ekerö för – de är nu bland de tio mest givmilda kommunerna i landet. TOPPLISTOR NEDAN.

I rankningen mellan länen toppar alltjämt Stockholm, där skänkte invånarna 3,87 kronor av varje pantad hundralapp under 2014. Uppsala kniper andraplatsen och trea är nykomlingen på listan: Gotland, som fick sin första Biståndsknapp för lite drygt ett år sedan. Invånarna i Kalmar län klättrar fem placeringar på listan, från plats 18 till plats 13, och tar därmed hem titeln Årets pantlän.

I snitt skänkte svensken bort 2,2 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det är en 14-procentig ökning från året före då snittet var 1,93 kronor. Totalt skänktes 8,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2014, en ökning med 100 000 kronor från året innan och nytt all time high. Summan motsvarar över 400 000 nya träd i Afrika där Vi-skogen arbetar.

– Det är väldigt glädjande att fler väljer att trycka på Biståndsknappen. Vi ser att stockholmarna fortfarande skänker klart mest, men också att gotlänningarna knappar in. Kanske är det starten på en trend där huvudstadsborna får konkurrens om att vara givmildast i landet, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

– Det värmer att se att Coops kunder och medlemmar blir allt mer generösa med panten, pengarna gör verkligen skillnad. För varje 20-lapp som Vi-skogen får in via Biståndsknappen planteras ett nytt träd. Träden förbättrar miljön och gör människor mindre sårbara mot klimatförändringarna, säger Louise König, chef för hållbar utveckling på Coop.

- Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 66,7 miljoner kronor till Vi-skogen och We Effect, som delar på pengarna. Det motsvarar 3,3 miljoner nya träd i Rwanda, Tanzania, Kenya eller Uganda där Vi-skogen arbetar. Planterade i rad skulle träden räcka hela vägen från Sverige till Kenya.

För fullständig ranking, kontakta Vi-skogen. Pressbilder bifogas. För ytterligare information - vänligen kontakta:

Regioner

Charlotta Szczepanowski

Presskontakt Arbetande styrelseordförande 08-120 372 10

Vi planterar träd som tar människor ur fattigdom

Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och klimatförändringar tillsammans. Grunden för Vi-skogens arbete är agroforestry – att plantera träd och grödor tillsammans. Det ger bättre skördar, mat och inkomster. Samtidigt ökar den biologiska mångfalden och motståndskraften mot klimatförändringarnas effekter. Sedan starten 1983 har Vi-skogen bidragit till att plantera 156 miljoner träd. Numera är Vi-skogen en expertorganisation som arbetar med lokala partnerskap för att driva utvecklingsprojekt inom jordbruk. Målet är en hållbar miljö där småskaliga bönder och deras familjer – särskilt kvinnor, ungdomar och barn som lever i fattigdom – kan förbättra sina liv. Projekt drivs i Kenya, Tanzania och Uganda. Under de senaste tio åren har drygt 2,4 miljoner människor stärkts genom Vi-skogens arbete. Läs mer på www.viskogen.se

Vi-skogen
Alsnögatan 7