Charles & Agnes Joseph Mashaka, Vi-skogenbönder i Tanzania. Fotograf: Mark Wahwai

Pant har planterat 6 miljoner träd i Vi-skogen

Biståndsknappen, där du genom ett enkelt knapptryck skänker din pant i Coops butiker till till Vi-skogens verksamhet i östra Afrika, fyller 20 år. För det som samlats in under den tidsperioden har runt 6 miljoner träd planterats.
– Träden vi har planterat tack vare panten har gett hundratusentals bönder i östra Afrika ett bättre liv, säger Charlotta Szczepanowski, generalsekreterare på Vi-skogen.

Vi-skogen arbetar på olika sätt för att stötta bönder i Kenya, Tanzania och Uganda så att de själva kan lyfta sig ur fattigdom och bemöta klimatförändringarna. Organisationen planterar träd i jordbruk och använder en metod som kallas för agroforestry.

– Träden vi planterar är inte vilka som helst. Att plantera träd i jordbruk ger en mängd fördelar för klimat och biologisk mångfald samtidigt som de ger mer mat på bordet och också inkomster för att betala tex skolavgifter. Jag har varit nere i våra verksamhetsländer flera gånger och sett hur vårt arbete gör skillnad, säger Charlotta Szczepanowski.

Klimatförändringarnas effekter syns tydligt i den region som Vi-skogen arbetar i vilket betyder uteblivna skördar för landets småskaliga bönder och brist på vatten och mat. Det har gjort Vi-skogens verksamhet det senaste decenniet blivit ännu viktigare då hållbara jordbruksmetoder blir livsviktiga i ett oförutsägbart klimat.

2023 mottar organisationen Vi-skogen över 6,1 miljoner kronor via Biståndsknappen på pantautomaterna i Coops butiker.
– Möjligheten att skänka sin pant till Vi-skogens viktiga arbete i östra Afrika i Coops pantautomater har varit en stor succé alltsedan starten. Vi är glada och stolta över alla kunder som är med och ger stöd till trädplantering för att hantera klimatkrisen och lyfta människor ur fattigdom, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

Med takt att inflationen vuxit i Sverige och svenskarna har fått mindre pengar i plånboken har Vi-skogens intäkter från Biståndsknappen dock minskat de senaste åren. Under de senaste två åren handlar det om 1 miljon kronor som motsvarar 40 000 träd som inte planteras. Det drabbar inte bara tiotusentals bönder och deras familjer utan blir också en förlust för den biologiska mångfalden och klimatet.

– Varje träd räknas och gör stor skillnad för människor som lever i fattigdom, säger Charlotta Szczepanowski, generalsekreterare på Vi-skogen.

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen

Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 730 Coopbutiker över hela landet. För 25 pantade kronor kan en bonde i östra Afrika plantera ett nytt träd.
Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 125,2 miljoner kronor. Det motsvarar över 6 miljoner träd i Kenya, Tanzania och Uganda där Vi-skogen arbetar. Vi-skogen lär även ut hållbara jordbruksmetoder som gynnar biologisk mångfald, försörjning för familjen samt klimatet.

Totalt 2004-2023: 125,2 miljoner kronor

2023: 6,1 miljoner
2022: 6,5 miljoner
2021: 7,0 miljoner