Vi-skogen ny förmånstagare till PostkodLotteriet

Vi-skogen ny förmånstagare till PostkodLotteriet

Vi-skogen är ny förmånstagare till PostkodLotteriet. På den årliga utdelningsgalan för ideella organisationer i går fick Vi-skogen motta en check på fem miljoner. Pengarna går till Vi-skogens arbete med att minska fattigdomen genom trädplantering – men också till särskilda satsningar på ökad jämställdhet i de fyra östafrikanska länder där Vi-skogen arbetar.

– Det är väldigt roligt att Vi-skogen är ny förmånstagare till Postkodlotteriet! Pengarna kommer bland annat att användas i vårt arbete med ökad jämställdhet i östra Afrika. Ökad jämställdhet betyder minskad fattigdom, säger Henrik Brundin, senior advisor på Vi-skogen.

Pengarna från PostkodLotteriet kommer att användas till Vi-skogens biståndsarbete i Rwanda, Kenya, Tanzania och Uganda. Grunden för Vi-skogens arbete är agroforestry – att plantera träd och grödor tillsammans. Det ger ökad tillgång till mat, större inkomster och skydd mot klimatförändringarnas negativa effekter. Sedan starten 1983 har organisationen bidragit till att plantera 100 miljoner träd och förbättrat livet för närmare två miljoner människor.

– Vi-skogens arbete för att minska fattigdomen i världen är ett viktigt arbete som vi är glada över att få vara med och bidra till. Vi är stolta över att välkomna dem som ny förmånstagare, säger Cecilia Bergendahl, vice vd Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

PostkodLotteriet delar årligen ut hela sitt överskott till sina förmånstagare. I dag med nya förmånstagarna Vi-skogen och Fairtrade är det 53 ideella organisationer som delar på pengarna. I år delade PostkodLotteriet ut 1,18 miljarder kronor till sina förmånstagare. Jämfört med 2014 är det en ökning med sex procent.

Pressbild bifogas. För ytterligare information - vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressansvarig Vi-skogen