Viasat rivstartar NHL med maratonsändning

Den efterlängtade NHL-säsongen har premiär på lördag. Och Viasats satsning är heltäckande.

– Viasat kommer att visa alla matcher från NHL. I vår nya satsning ingår en NHL-studio varje helg. Och vi rivstartar med 13 matcher redan på premiärkvällen, säger Viasats programchef Per Nunstedt, inför maratonsändningen på lördag.

Viasats NHL-studio leds av Niklas Jihde, som flankeras av hockeyredaktionens tunga NHL-team bestående av Mattias Norström, Anders Hedberg och Johan Garpenlöv. På lördag är de med i den maratonsändning som öppnar upp 20.30 och som inte släcker ner förrän tidig söndagsmorgon.

Först ut på kvällen är "The Battle Of Pensylvania" – Philadelphia–Pittsburgh (TV10), regerande mästaren Los Angeles Kings  mot Chicago (Viasat Hockey) - och Winnipeg–Ottawa (Viasat Sport).

Senare på natten, 01:00 svensk tid, ställer sig Henrik Lundqvist mellan stolparna när NY Rangers gästar Boston Bruins (Viasat Hockey).

– Vi har liksom våra tittare längtat efter den här dagen. Den här säsongen så kommer vi att uppgradera vår satsning med att ha en NHL-studio varje helg. Vi vill komma ännu närmare NHL-hockeyn och har därför förstärkt med Mattias Norström och Johan Garpenlöv, bredvid Anders Hedberg, som var med redan i fjol. De har sammanlagt spelat 35 säsongers proffshockey i Nordamerika och har en grundmurad kunskapsbank om ligan, säger Nunstedt.

Viasats NHL-bevakning i år blir den största satsningen på NHL någonsin i Sverige, där tittarna varje vecka får matcher, analyser och alla mål på bästa sändningstid.

NHL kommer att sändas på Viasat Hockey, Viasat Sport och Xtra-kanalerna. Matcherna som sänds i Viasat Hockey och Sport parallellsänds i Hockey HD och Sport HD.

– På lördagarna kommer vi  dessutom att visa en match på TV10. Och precis som i fjol så kommer vi att visa samtliga matcher på Viasats kanaler. Det ger våra tittare en unik möjlighet att följa just deras favoritlags matcher under hela säsongen, säger Viasat Sports programchef Per Nunstedt.

Samtliga NHL-matcher sänds även på Viaplay, där kunderna också har tillgång till det uppskattade Gamecenter.

Viasats NHL-studio

Programledare: Niklas Jihde
Experter: Mattias Norström, Johan Garpenlöv, Anders Hedberg

Tv-tider

Lördag 19 jan (natt mot söndag)

21:00, TV10/Viasat Xtra NHL 1: Philadelphia-Pittsburgh

21:00, Viasat Hockey/HD: Los Angeles-Chicago

21:00, Viasat Sport/HD: Winnipeg-Ottawa

01:00, Viasat Hockey/HD: Boston-NY Rangers

01:00, Viasat Xtra NHL 1: Montreal-Toronto

01:00, Viasat Xtra NHL 2: NY Islanders-New Jersey

01:00, Viasat Xtra NHL 3: Tampa Bay-Washington

01:30, Viasat Xtra NHL 4: Florida-Carolina

02:00, Viasat Sport/HD: St Louis-Detroit

02:00, Viasat Xtra NHL 5: Nashville-Columbus

02:00, Viasat Xtra NHL 6: Dallas-Phoenix

03:00, Viasat Xtra NHL 7: Minnesota-Colorado

04:00, Viasat Hockey/HD: Vancouver-Anaheim

Söndag 20 jan (natt mot måndag)

18:30, Viasat Hockey/HD: Buffalo-Philadelphia

01:00, Viasat Hockey/HD: NY Rangers-Pittsburgh

01:00, Viasat Xtra NHL 1: Calgary-San Jose

02:00, Viasat Xtra NHL 2: Minnesota-Dallas

03:00, Viasat Sport/HD: Vancouver-Edmonton

04:00, Viasat Hockey/HD: Phoenix-Chicago

Viasat och NHL

Viasat har den exklusiva rätten att sända National Hockey League (NHL) till svenska TV-tittare. Viasat är den första TV-operatören i världen att erbjuda alla NHL-matcher i direktsändning på TV samt via webb och mobil.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Darin, tf pressansvarig Viasat Sport

Per Nunstedt, programchef Viasat Sport