TV10 och TV6 direktsänder NHL-premiären från Globen

Svenska tv-tittare får möjlighet att se NHL-premiären i Stockholm sedan Viasat förvärvat rättigheterna till de båda matcherna i Globen, Stockholm. TV10 och TV6 direktsänder när målvaktshjälten Henrik Lundqvist och hans New York Rangers tar sig an Los Angeles Kings och Anaheim Ducks på fredag respektive lördag.

– Vi är glada att ha kunnat nå den här uppgörelsen så våra tittare får chansen att se den glimrande hockeyfesten i Globen, säger Per Tellander, sportchef på Viasat.

Boston Bruins har fått sina ringar för fjolårssäsongens seger. Nu börjar jakten på årets Stanley Cup-pokal. Och för New York Rangers börjar den på svensk is, i Globen, Stockholm. Men de får hårt motstånd i form av Los Angeles Kings och Anaheim Ducks.

– Det är tre riktigt bra lag, säger Viasat Hockeys expert Calle Johansson. Anaheim och LA är på papperet betydligt bättre än Rangers, även om de är mer anonyma här i Sverige.

– Anaheim har i mitt tycke NHL:s bästa förstakedja i Bobby Ryan, Corey Perry och Ryan Getzlaf. De är riktiga bjässar som är tunga att möta. Både Perry och Getzlaf är kandidater till att vinna poängligan.

Även LA har ett talangfullt lag med backlöftena Drew Doughty och Jack Johnson samt Dustin Brown.

– Rangers är ett av de hårdast arbetande lagen som känns lite vassare i år med nyförvärvet Brad Richards. Rangers är ett klassiskt lag med en aura runt sig. De spelar med en stolthet i de där tröjorna.

Och så har de Henrik Lundqvist.

– En riktigt bra målvakt är alltid kung, inte minst i NHL, säger Calle Johansson.

– Att komma till Stockholm passar Henrik som hand i handsken, han älskar den här uppmärksamheten.

Fredagens studio gästas av inga mindre än Mats Sundin och Mattias Norström.

Direktsändningarna från Globen innebär samtidigt att fredagens HockeyAllsvenska match Rögle–Mora, som skulle sändas på TV10, nu enbart visas på Viasat Hockey med start kl 18.55.

TV-tider

Fredag 7 oktober:

18.30, TV10: Los Angeles Kings–New York Rangers

Lördag 8 oktober:

19.00, TV6/Viasat Hockey: Anaheim Ducks–New York Rangers

Kommentarer: Niklas Holmgren och Calle Johansson.

Programledare: Niklas Jihde.

Matcherna finns även tillgängliga på streamingtjänsten Viaplay

• viasat hockey
  • nhl

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.