Curlingdrottning är Viasats nya OS-profil

Viasat har gjort klart med ännu en stjärnvärvning inför OS.

Anette Norberg blir curlingexpert i Sotji 2014, och bildar tillsammans med Carolina Klüft och Anja Pärson en triss i OS-drottningar.

– Jag vill förmedla min kärlek till sporten och bidra till att fler folk ska se samma tjusning som jag, säger Norberg om sin nya roll som Viasatexpert.

Anette Norberg slog igenom när hon som kapten tog OS-guld  i Turin 2006. Lag Norberg följde upp den framgången med att ta ett nytt OS-guld nu på ledande curlingnationen Kanadas hemmaplan, i Vancouver. På kuppen har hon blivit folkkär och lyft curlingen till en av de mest populära tv-sporterna.

– Det har betytt otroligt mycket för sporten, och gett den både uppmärksamhet och erkännande. Samtidigt som folk blev imponerande av det vi gjort så ville många prova på och insåg att det är ohyggligt svårt. Kommentarerna att man ska ”ut och städa” har försvunnit, säger Norberg.

Även om hon inte får möjlighet att försvara sina guld, kommer hon alltså ändå att få uppleva ett tredje OS på plats, som expert i Viasats sändningar.

– Det är alltid roligt att göra saker man aldrig gjort förut. Och jag tänker inte släppa curlingen, jag vill ha kvar någon form av koppling. Och det här är ett sätt att ge tillbaka lite till sporten, och föra ut den till fler människor.

OS-upplevelsen är enligt Norberg väldigt speciell.

– Det går inte jämföra med något, särskilt när man håller på med en relativt liten sport. För det är inte så stor skillnad på att ta guld i hockey eller någon annan sport, svenska folket gillar det oavsett.

Och Norberg är hoppfull om att svenskarna kommer att få jubla över nya OS-framgångar i Sotji.

– Både damerna (lag Sigfridsson) och herrarna (lag Edin) kommer att åka dit som en av huvudfavoriterna. Och det blir just deras stora utmaning, för det är annorlunda att prestera på ett OS än i ett annat mästerskap.

Erik Westberg, sport- och OS-chef Viasat:

– Att få jobba med Anette under OS blir fantastiskt. Hennes erfarenhet och kunskap kommer lyfta curling sändningarna flera nivåer. Anette vet vad som krävs, hon har själv mött lagen i OS vilket kommer ge tittaren en unik inblick i taktiken och spelet bakom kulisserna.

Så sänds OS

Viasat kommer att direktsända allt – cirka 1 300 timmar, från Sotji 2014 vilket är mer från ett vinter-OS än någonsin tidigare. Det bästa från vinterspelen kommer att sändas på MTG:s reklamfinansierade kanaler. Med hjälp av onlinetjänsten Viaplay erbjuds tittaren möjlighet att följa spelen i direktsändning var man vill genom datorn, mobilen, surfplattan eller spelkonsollen.

viasatsport.se/os kan man läsa mer om sändningarna och uppladdningen. Och på facebook.se/os kan man diskutera OS med Viasat och varandra.

• os