MTG säkrar exklusiva rättigheter till Sky Sports News

MTG meddelande idag att man ingått ett flerårigt avtal med BSkyB. Avtalet innebär att man från och med slutet av februari 2013 får rätten att distribuera 24-timmarskanalen Sky Sports News HD via Viasats satellitplattform. Även rättigheterna till att sända Sky Sports News innehåll på betal-TV plattformen Viaplay ingår i avtalet. Avtalet möjliggör också för MTG att sända utvalda program från Sky Sports på sina övriga kanaler.

Sky Sports News HD är en 24-timmarskanal som huvudsakligen fokuserar på europeiska fotbollsnyheter och i stor utsträckning på Premier League. Kanalen erbjuder också engelska nyheter och sportprogram som täcker många andra sporter.

MTG kommer att distribuera Sky Sports News HD via Viasats satellit- och IPTV-plattform. Man har också möjligheten att distribuera kanalen via kabel och IPTV hos tredjepart i Sverige. MTG får genom avtalet också rätten att inkludera utvalda program och innehåll från Sky Sports i sina egna kanaler samt på Viaplay. I det inkluderas populära program som Soccer AM, Soccer Saturday och Deadline Day.

-  Vi är fantastiskt glada över att kunna stärka vårt sportinnehåll genom att addera en så uppskattad kanal som Sky Sports News. Viasat har nu tagit ett rejält grepp om engelsk fotboll. Förra veckan säkrade vi rättigheterna till FA-cupen och the Championship. Och vi har sedan länge också rättigheterna till Premier League. Är det engelsk fotboll man vill se så är det hos Viasat man ska göra det, säger Jonas Karlén VD Viasat

-  Efterfrågan på högkvalitativa sportnyheter har aldrig varit större än nu. Och vi är glada över att få samarbeta med MTG och för att för första gången kunna erbjuda kanalen Sky Sports News till en internationell publik. För sportfans, finns det ingen bättre plats än Sky Sports News HD för dygnet runt-nyheter, expertkommentarer och intervjuer. Vi ser mycket framemot att få utveckla distributionen av Sky Sports News i Europa och är glada över att få dela den utvecklingen med MTG:s kunder, Rob Webster, Commercial Group Director, BSkyB