TV-tittande via mobil och internet ökar

TV-tittande via mobilen har ökat med 100 procent på ett år. Det står klart i en rapport från MMS, Mediemätning i Skandinavien.  Allt internetbaserat tittande ökar, mest bland de unga tittarna.

Enligt MMS rapport Rörlig Bild 2011 har alla former av webbaserat TV-tittande ökat kraftigt i både räckvidd och tittartid det senaste året.

”Vi ser en markant ökning i användandet av Viaplay under samma period. Vi har i flera år arbetat för att möta människors önskan att styra över sitt TV-tittande. Vad du ska se, när du ska se det, oavsett om det är via din mobil eller över internet”, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Sedan Rörlig Bild 2008:2 publicerades har räckvidden, människor som uppger att de har konsumerat TV på nätet, ökat stadigt. Framförallt ökar mobil-TV, från 3 procent 2008 till 18 procent 2011, men även tittande på webbprogram ökar från 14 procent 2008 till 29 procent 2011. På ett års tid har konsumtionen av mobil-TV ökat med 100 procent bland 16-65 åringar. 18 procent anger nu att de tittat på mobil-TV under den senaste veckan jämfört med 9 procent för ett år sedan. På samma gång visar rapporten att TV-tittande via traditionell TV minskar i en del målgrupper, främst de yngre.

”Vi var tidigt ute när vi lanserade en webtjänst för TV redan 2006. Idag finns all vår sport direktsänd på Viaplay tillsammans med tusentals filmer och TV-serier att ses när man själv vill. Viaplay är vårt sätt att erbjuda TV-tittaren underhållning på dina villkor”, fortsätter Hans.

Vad är Viaplay?
Viaplay är en komplett tjänst för TV, Sport och Film Online. Tusentals filmer, serier och direktsända sportevenemang finns tillgängliga via streaming på Viaplay, och man kan antingen köpa filmer och sport styckvis eller via paket utan bindningstid. För 199kr/månad får man tillgång till tusentals filmer, TV-serier och ca 300 sportevent varje månad.  För 99kr/månad får man tillgång till filmerna Tv-serier. Viaplay finns lättillgängligt på nätet – www.viaplay.se . Allt innehåll på Viaplay kan ses via en Internetuppkopplad dator, en smartphone (iPhone/Android) eller en surfplatta. Viaplay finns också tillgänglig via Viasats Internetuppkopplade digitalboxar.

MMS RAPPORT RÖRLIG BILD
Metod: Webbenkät till 2113 pers, GFK webbpanel, Maj 2011

Huvudsakliga resultat av rapporten
-       Webbplattformar ökar i både andel och tittartid
-       16-65 åringarna blir mer mobila både i och utanför hemmet
-       TV-tittande minskar i en del målgrupper, främst yngre

Sedan Rörlig Bild 2008:2 har räckvidden (% av respondenter som använt plattformen/vecka) för alla webbaserade plattformar stadigt ökat, framförallt:

- mobil-TV 18% idag, 3% år 2008
- webbprogram 29% idag, 14% år 2008
- webbklipp 71% idag, 58% år 2008

På samma gång som räckvidden för webplattformarna ökar, ökar även tittartiden. På ett år har konsumtion av mobil-TV ökat med 100% bland 16-65 åringarna. 18% anger nu att de tittat på mobil-TV under den senaste veckan jämfört med 9% för ett år sedan.

• webb-tv
  • streamad film
  • mobil-tv
  • on demand

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.