Viasat nominerade i European Excellence Awards

Viasat är nominerad i European Excellence Awards. Med tävlingsbidraget Viasat Sport på Facebook är Viasat en av fem nominerade bidrag inom kategorin “Issues and Reputation Management”.

När Viasat tog över rättigheterna till Premier League hade man branschens starkaste fotbollsutbud. Men många uttryckte skepsis, inte minst i sociala medier. Uppdraget var att vända kritiken och hjälpa redaktionen göra ett positivt avtryck i sociala medier.

Strategin blev att använda Premier League som dörröppnare för Viasats sportkanaler. Kanalvalet föll på Facebook och för att bygga förtroende inifrån har man noga valt ut talespersoner. Målsättningen var att med en bas om 10000 fans bevisa att Viasat är bäst på fotboll – och annan sport också.

Under sommaren 2010 startadesViasat Fotboll på Facebook och en unik dialog tog sin form. Allt i redaktionella gratisverktyg och utan köpta medier. När Fotboll var etablerad fortsatte man med Hockey, Motor och Golf.

”Med sociala medier har TV äntligen gått från att vara ett medie för envägskommunikation till dialog. Genom våra samtal med TV-tittare och kunder i sociala medier tillvaratar vi engagemanget för våra tjänster och skapar lojalitet hos kunder samtidigt som vi dagligen får förbättringstips som hjälper oss att bli ett bättre företag. Sportens arbete på Facebook är ett lysande exempel på just detta” säger Karin Zingmark, Presschef på Viasat.

"Genom en tät dialog på Facebook har vi kommit närmare våra tittare, både befintliga som potentiella, och dessutom integrerat dem i våra sändningar. Gensvaret har varit oerhört positivt” säger Per Tellander, Sportchef på Viasat.

Viasat Sports olika Facebooksidor är bland Sveriges mest aktiva sidor med totalt 80000 fans, 2,1 miljoner besök, statusar som har visats 61 miljoner gånger, och 4000 dagliga interaktioner. I en årlig varumärkesmätning har Viasat gått från 2:a till 1:a plats på frågan ”bäst på sport”. Idén och lanseringen av Viasat på Facebook har genomförts med hjälp av Isobar (tidigare Domingo PR).

European Excellence Awards är en tävling som belyser exceptionella kommunikationsinsatser på internationell nivå. Arrangör är den europeiska branschtidningen Communication Director och priserna delas ut på en gala i Amsterdam den 8 december.

• social media

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.