Viasat ny tjänsteleverantör i IP-Onlys öppna och neutrala nät

Viasat och IP-Only har tecknat ett rikstäckande avtal som innebär att Viasat lanserar TV-tjänster i IP-Onlys öppna och neutrala fibernät.

Nu utökas utbudet av tjänsteleverantörer i IP-Onlys öppna och neutrala nät med en av marknadens ledande TV-leverantörer, Viasat, vilket bidrar till ett ökat utbud och större valmöjligheter för både befintliga och nya kunder.

IP-Only storsatsar på utbyggnaden av öppna och neutrala fibernät i Sverige. Genom IP-Onlys helhetskoncept Smart Fiberstad integreras alla delar av samhället – från tätort till landsbygd, så att fler kan ta del av digitaliseringens möjligheter. Genom utbygganden av verkligt öppet och neutrala nät skapas ett bra klimat för att nya tjänster, nytt innehåll ska fortsätta att utvecklas, uppfinnas och fylla nätet. Det är också en bra grund för att nationella och lokala tjänsteleverantörer ska hitta nya marknader.

Viasat levererar i dag TV till svenska hushåll via parabol, bredband och tredjeparts nätverk.  Förutom distribution av TV har Viasat även ett antal egna sport- och filmkanaler. Viasat har sex filmkanaler fyllda med allt från de senaste storfilmerna till de riktiga klassikerna. Sportkanalerna erbjuder livesändningar från de största ligorna och de bästa matcherna, bland annat Premier League, Champions League, NHL, PGA-Touren, Formel 1 och mycket mer.

-  Genom avtalet med Viasat kommer de kunder som ansluter sig till IP-Onlys öppna och neutrala fibernät att få tillgång till ett ännu större utbud av tjänster, innehåll och leverantörer. Vårt koncept Smart Fiberstad bygger på att tusen blommor ska blomma, genom att alla välkomnas på lika villkor får kunderna verklig valfrihet och mångfald, säger Klas Westholm ansvarig för tjänsteleverantörerna i IP-Onlys fibernät.

-  Vi är glada över att kunna erbjuda vårt utbud av underhållning och sport i världsklass även i IP-Onlys öppna nät. Vår målsättning är att så många som möjligt ska kunna ta del av vårt utbud och avtalet med IP-Only tar oss närmare det målet, säger Jonas Karlén, VD Viasat Sverige.

Arbetet med att lansera tjänsten pågår för fullt, och ambitionen är att konsumenter ska kunna teckna TV-tjänster från Viasat i IP-Onlys öppna och neutrala fibernät innan årsskiftet.

Om IP-Only  IP-Only är en svensk infrastrukturoperatör, som bygger, driver, och äger fiberinfrastruktur i norden. IP-Only lägger grunden för det nya digitala samhället. Vårt fibernät förbinder de nordiska huvudstäderna Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors, samt många städer däremellan. IP-Only investerar i Sverige, här driver vi ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger ständigt ut ny fiberinfrastruktur.  Alla våra nät är öppna och neutrala. Genom IP-Onlys helhetskoncept Smart Fiberstad integreras alla delar av samhället i utbyggnaden av den nya digitala infrastrukturen – fiber. läs mer på IP-Only.se

Om Viasat Viasat är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. MTG är också den största ägaren av CTC Media, Rysslands största oberoende TV-bolag. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på www.mtg.se.

Presskontakt IP-Only, Camila Buzaglo 070-545 32 69
Presskontakt Viasat, Natalie Rudarp, 073-699 25 58