​Förvirrad, fast på en högre nivå…

Statistik är intressant. Därför att statistik i en verksamhet skickar signaler. Hur vi sedan tolkar signalerna varierar. En del väljer att inte alls tolka, utan fortsätter i samma hjulspår som tidigare. Andra girar vid första lilla förändring i ett utfall. Vi gör helt enkelt olika värderingar.

I mitt dagliga arbete är statistik en naturlig del. Det kan handla om antal procent vakansgrad. Det kan handla om procentuell ränteförändring på Videums lån. Eller kan det handla om hur företagets sjuktal har förändrats sista 12 månaderna. Vår kommunikatör brukar skämtsamt säga att hon någon gång ska ge mig en tapetrulle med statistik som jag kan tapetsera med hemma.

Och visst kan jag vara lite efterhängsen när det gäller att få in statistiska underlag. Men syftet är förstås att varje verksamhet kan förbättras och att ett sådant arbete underlättas av att man ”bottnar” i någon form av underlag. Att man fångar ett tillstånd och/eller trend. Där är statistiken ovärderlig.

Samtidigt kan man vrida och vända på statistik. Så pass mycket att man kan bli alldeles rådvill. Eller som förre brittiske premiärministern Benjamin Disraeli uttryckte det: ”There are three kinds of lies; lies, damned lies, and statistics”.

För tillfället arbetar vi en del med värdegrund. I det arbetet tog jag del av bland annat Sverigestudien 2014. (www.sverigestudien.se) Studien är en årlig mätning av kultur och värdegrund i Sverige. Människor får där ge uttryck för sin upplevda och önskade värderingar på arbetsplatsen, i kommunen, i regionen och i Sverige i sin helhet. I topp finner vi kostnadsjakt, ansvar, lagarbete, men även glädje. Men det jag fastnade för var värderingen på plats nummer nio. Där stod det förvirring.

Vad det beror på att förvirring är på Topp-10 på våra arbetsplatser kan jag bara spekulera i. Men kanske är det så att vi i vårt ständiga förbättringsarbete på våra arbetsplatser missar vikten av förankring för varför vi gör på det ena eller andra viset?

David Svensson
VD Videum AB