Mycket att göra och ingen att skicka

I slutet av förra veckan kunde vi läsa om att svenskarna känner sig mest stressade på sitt arbete av alla européer. Tätt följda av övriga nordiska grannar. Detta efter en studie gjord av Europeiska Arbetsmiljöbyrån. Jag tog med mig frågan till några goda vänner den gångna helgen för att resonera lite kring denna rankning.

En åsikt som fördes fram var den stora tillgänglighet de flesta idag erbjuder. Alltså i form av modern teknik som möjliggör att vi är nåbara ”24-7”. Den största boven som pekades ut var inte helt oväntat smarttelefonen. Men är det enbart vår tekniska flexibilitet som skapar vår stress på arbetsplatserna? Finns inte smarttelefonen i hela Europa?

En annan dimension av frågan kan kanske vår årsarbetstid vara? Enligt www.ekonomifakta.se, som lutar sig mot OECDs rapporter, arbetar svenskarna 1 609 timmar per år. Det ger Sverige en 19:e plats i Europa när det gäller årsarbetstid.

Med dessa två inspel; mest stressade på jobbet och en relativt genomsnittlig årsarbetstid i Europa diskuterade jag detta med några andra vänner samma helg. En tes som då fördes fram var att vi har mycket annat för oss än bara att arbeta på jobbet nu för tiden. Följa med i medieflödet, planera för privata aktiviteter m.m. Likväl som att vi på fritiden löser arbetsrelaterade uppgifter. Att helt enkelt gränsen mellan privat och arbete blivit flytande.

En annan tes som fördes fram var vår strävan efter att vara bra föräldrar. Att vi försöker hinna med bostaden, arbetet, barnens fritidsaktiviteter, semester, pyntet inför storhelger m.m. Att detta pusslande instinktivt pekar ut arbetet som den stressande faktorn fastän det kanske inte är hela sanningen.

Sajten ekonomifakta.se själva anger en förklaring man kan ha med sig, nämligen att ju otryggare ett samhälle är ur ett ekonomiskt perspektiv desto mera tenderar vi att arbeta och vice versa. Eller som de uttrycker det ”kriser tenderar att öka osäkerheten på arbetsmarknaden vilket gör att de sysselsatta tar ut mindre ledighet eller har en lägre sjukfrånvaro”.

I så fall skulle Sveriges 19:e plats beträffande årsarbetstid i Europa indikera att vi svenskar känner en större ekonomisk trygghet än många andra européer. Kanske det är så, att vi känner oss stressande men hyggligt trygga?

David Svensson
VD Videum AB