Viking Glory, skissbild Viking Line

Cleantechföretaget Climeon i omfattande samarbete med Viking Line

Viking Line bygger just nu fartyget Viking Glory, som kommer att vara ett av världens mest klimatsmarta fartyg när det sätts i trafik 2021. Fartyget ska rustas med flera tekniska innovationer, där Viking Line bland annat samarbetar med svenska cleantechföretaget Climeon för att minska fartygets klimatpåverkan. Climeons system beräknas minska CO2-utsläppen med cirka 4 000 ton per år.

Viking Lines nya fartyg Viking Glory byggs för närvarande i Xiamen i Kina. Fartyget kommer att utrustas med flera tekniska innovationer för att minska utsläpp och klimatpåverkan, bland annat med system utvecklat av svenska cleantechföretaget Climeon.

Climeons Heat Power System tar till vara spillvärmen från motorerna och använder det till att dels värma upp fartyget, men också för att generera ren elektricitet. Dessutom kommer Viking Line att bli först ut i världen med att installera Climeons ångturbiner som tar till vara spillvärme från gaser som bildas i förbränningsprocessen. Sammanlagt beräknas Heat Power-modulerna och ångturbinerna minska CO2-utsläppen med minst 4 000 ton per år.Ångturbinerna tas i ett första skede i bruk på Viking Glory, men kommer att utvärderas för att eventuellt installeras på Viking Lines övriga sex fartyg i framtiden.

–Vi är väldigt stolta över det förtroende som vi fått av Viking Line och att de väljer att fortsätta vara en pionjär inom energieffektivitet i marinindustrin genom att installera både Heat Power-moduler och ångturbiner från Climeon. Varje enhet kan att producera upp till 150 kW, vilket kan jämföras med den mängd elektricitet som behövs för att ladda 250 000 mobiltelefoner om dagen. Vårt estimat är att Viking Glory minskar sina CO2 utsläpp med cirka 4 000 ton per år genom vår nya lösning, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

Viking Line var först i världen med att satsa på energiåtervinningssystemet från svenska Climeon när man redan 2015 installerade den allra första prototypen utvecklad för fartyg ombord på Viking Grace. Vid byggandet av Viking Glory har man nu valt att redan från start involvera Climeon i utvecklingsarbetet. – Bränslet är den näst största utgiftsposten för Viking Line, men att vara energieffektiva handlar inte bara om att göra besparingar. Det som är viktigast för oss är att vi jobbar aktivt för en hållbar sjöfart. Climeon Heat Power System kommer ge upp till 40 procent av den el som behövs för passagerarfunktionerna ombord, säger Kari Granberg, projektchef Viking Glory på Viking Line.

Climeon Heat Power System i korthet:
Energiåtervinningssystemet förvandlar spillvärme från motorerna till elektricitet. En förenklad beskrivning av hela processen är följande: Motorer behöver kylvatten för att inte överhettas och skära fast. Då kylvattnet går genom motorerna hettas det upp och värme uppstår. Oftast leder man ut denna spillvärme från fartyget, och värmen går således förlorad. Med hjälp av Climeons innovativa system omvandlas värmen till ren elektricitet.

Läs gärna mer om Glory-projektet här.

För mer information, vänligen kontakta:
Kari Granberg, projektchef, Viking Glory, Viking Line Marine Operations,
kari.granberg@vikingline.com, +358 40 549 6262

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 08-452 41 41

Charlotte Becker, Chef för investerarrelationer & PR Climeon
charlotte.becker@climeon.com, 0730 37 07 07

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.