Nöjeskryssaren Viking Cinderellas förvandling – Nya restauranger, barer och nattklubb presenteras vid nypremiären

Nu återkommer Östersjöns ledande nöjespalats Viking Cinderella i helt ny skrud. Den 25 januari slås portarna upp och bland nyheterna finns Nordens första Bottega Proseccobar, vinbaren The Golden Bar i guld, samt grillrestaurangen Ocean Grill.Utöver detta öppnar den omgjorda nattklubben Étage med en större nöjesscen och ett utökat

dansgolv. Fartyget har nu även fått ett dubblerat antal hytter med dubbelsäng.

Sedan 2003 har Viking Cinderella underhållit närmare tio miljoner nöjesresenärer på sträckan
Stockholm-Mariehamn. I samband med tioårsfirandet har fartyget nu genomgått en påkostad
förvandling. Efter närmare tre veckors uppehåll på varvet i Landskrona är det dags för nypremiär. Från och med lördag den 25 januari får resenärerna möjlighet att uppleva två nya restauranger, flera barer, en vinbar, en helt ny nattklubb och en rysk spabehandling.

– Det här är den största satsningen vi har gjort på Cinderella sedan starten 2003. Eftersom Cinderella är så älskad för sitt nöjesutbud har vi valt att främst förnya och utveckla nöjesavdelningen ombord. Vår splitternya nattklubb Étage som rymmer över 1 000 gäster är en viktig del i detta, säger Gordan Schmidt, produktchef på Viking Cinderella.

– Vi har uppdaterat inredningen ombord på Viking Cinderella utifrån den moderna kryssningsresenärens behov och preferenser. Målet har varit att göra det både bekvämt och tilltalande för ögat, med fokus på komfort, ljussättning och genomtänkta detaljer i behaglig harmoni. Stilren italiensk design går igen i både möblemang och belysning i såväl restauranger som nattklubben Étage. Viktiga inslag i restaurangernas interiör är mörkt trä, guld och koppar, med komponenter från finska Vallila och italienska Tonon och Pedrali. I restaurang Ocean Grill återfinns även havstemat i form av en vit vågmönstrad vägg, säger Johan Nordberg, arkitekt på Viking Line.

Nyheter ombord på Cinderella
Étage: Viking Cinderellas pulserande nattklubb i tre våningar har genomgått en totalförvandling.
Nattklubbens dansgolv har utökats med en dryg tredjedel (till 120-135 kvadratmeter) och en ny tio
meter lång bar har kommit på plats på däck 9. Även whiskybaren och interiören där har förnyats med
möbler från italienska Rossini. Dessutom har det satsats på det senaste i teknikväg, med en ombyggd
scen med en högupplöst LED-vägg. Scenen har byggts ut för att rymma större shower och fler artister. Scenen har även flyttats vilket öppnar upp för en slående havsutsikt från dansgolvet. Nattklubben har fått en ny och fräsch interiör. Möblemanget karaktäriseras bland annat av de sinsemellan varierande men matchande stolarna Tonon ”Structure”, Tonon ”Up”, Viccarbe ”Wrapp”, Softline ”Rio” och La Cividina ”Miss Buffy”, som erbjuder både god sittkomfort och härlig estetik. Även belysningen bidrar till ett levande intryck med olika modeller av tak-, vägg- och golvarmaturer. Genom RGB-tekniken kan atmosfären varieras i nattklubben.

Bottega Prosecco Bar och The Golden Bar: Restaurangen Bottega Prosecco Bar har inretts i
modern italiensk stil med kristallkronor i murano-kristall. Restaurangen serverar italienska specialiteter
till lunch, middag och nattmat och resenärerna kan njuta av en äkta italiensk espresso i Proseccobaren. Restaurangens gyllene vinbar "The Golden Bar" har prosecco som huvudtema och fungerar som en avslappnad mötesplats för resenärerna. Bottegan håller öppet och erbjuder mat ända in på småtimmarna.

Ocean Grill: En restaurangnyhet som passar alla resenärer som älskar grillat. Maten tillagas i det öppna köket och menyn byter skepnad varje årstid.

Seaview Dining: Restaurang Food Garden har döpts om till Seaview Dining. Här serveras à la
carte-rätter och Viking Cinderellas berömda skaldjursplatå i lugn och trivsam miljö.

Dubblerat antal hytter med dubbelsäng: På däck nio, i främre delen av fartyget, har 38 hytter i
så kallat comfort class med dubbelsäng installerats. Därmed finns nu totalt 84 hytter med dubbelsäng ombord på Cinderella.

Russian Banya spabehandling: Kerstin Florian lanserar i samband med nypremiären den ryska
behandlingen Banya som gör gott för både kropp och själ. Behandlingen som erbjuds i Cinderellas
spa-avdelning inkluderar rysk bastu, kallt vatten och en uppfriskande, masserande kroppsskrubb med
saltmineraler. Till den avslappnande basturitualen i flera olika steg används ekbladskvastar och
eukalyptusdoft. Behandlingen avslutas med ett litet glas vodka och välsmakande kaviar.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.