Pressinbjudan: Viking Glorys högtidliga ankomst till Stockholm 25 februari

Pressinbjudan: Viking Glorys högtidliga ankomst till Stockholm 25 februari

På morgonen den 25 februari anländer Viking Lines nya toppmoderna flaggskepp Viking Glory för första gången till Stockholm för en dags provanlöp och tester. Med start 1 mars kommer hon trafikera rutten Stockholm–Åland-Åbo kl. 20.00 dagligen.

Stockholm välkomnar traditionsenligt fartyget med vattensalut från bogserbåt på sin färd mot Stadsgårdskajen. I samband med detta arrangeras en pressträff med rederiets svenska ledning och representanter för Stockholms Hamnar.

– Vi ser fram emot att kunna berätta mer om Viking Glory. Vad de avskaffade restriktionerna innebär för turismen till Stockholm och inte minst vårt hållbarhetsarbete som det nya flaggskeppet verkligen representerar. Hon är ett av världens mest klimatvänliga fartyg i sin klass. Befälhavare Ulf Lindroos har säkert även en del bra historier från både byggandet och färden från Kina till Östersjön att bjuda på, säger Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör Viking Line.

Hållpunkter den 25 februari:

Ca kl. 07.30 Viking Glory passerar Blockhusudden och Kvarnholmen på sin resa in mot terminalen vid Stadsgården med vattensalut, flaggspel och signalering. Ses bra från både Fåfängan, Djurgården och Skeppsholmen

Viking Glory passerar sedan Viking Lines terminal, Stadsgårdskajen och gör en sväng ner mot Skeppsbron innan hon åter vänder upp mot terminalen, dit hon anländer ca kl. 08.30.

Ca. Kl. 09.15 Stockholms Hamnar Välkomnar Viking Glory genom att i terminalen överlämna plakett till fartygets seniorbefälhavare Ulf Lindroos

Under dagen kommer fartyget genomföra tester och det kommer därför inte finnas möjlighet att gå ombord. Intervjuer erbjuds i Viking Lines terminal i Stadsgårdskajen mellan klockan

08.00 – ca 10.00.

Medverkande:

Peter Hellgren, vd, Viking Line Skandinavien AB
Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör, Viking Line Skandinavien AB
Ulf Lindroos, seniorbefälhavare, Viking Glory (från ca 09.15)
Anders Nordlund, hamnkapten, Stockholms Hamnar AB
Stefan Scheja, marknadsansvarig kryssning och färjor, Stockholms Hamnar AB

Välkommen!

Läs mer om Viking Glory här.

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.