Stjärnkocken Michael Björklund rör om i grytorna på Viking Line

Stjärnkocken Michael Björklund rör om i grytorna på Viking Line

Den 2 mars startar en av rederiets stora matsatsningar, denna gång i form av ett samarbete med stjärnkocken Michael Björklund. Med två Årets Kock-­titlar i bagaget och medverkan i tv-­‐programmet Kockarnas Kamp kommer Michael under två månader att bjuda på smakprov från sin restaurang, Smakbyn, ombord på Viking Line.

Under våren fortsätter Viking Lines matresa genom det nordiska köket och först ut är populära Pure Nordic Tastes – rena nordiska smaker. I början av mars inleds samarbetet med Ålands mest kända kock Michael Björklund – som har mängder av hedersuppdrag och tävlingsmeriter på sin cv. Senast känner vi igen honom från 2014 års upplaga av Kockarnas Kamp. Sedan tre år tillbaka driver Michael dessutom sin egen restaurang, Smakbyn, på Åland och innehar även två Årets Kock-titlar: en i Sverige och en i Finland.

Signaturmenyerna i a la carte-­restaurangerna serveras under perioden 2 mars – 30 april och speglar Michael Björklunds matfilosofi; renodlade och lokala smaker utan krångel, med medvetna val av nordiska råvaror. Smörstekt abborre med friterad kräfta, och örtstekt älgfilé med rostade morötter och vitlöksdoftande potatispuré är ett par av de rätter som Michael bjuder på under sitt gästspel ombord.

Senare i vår, den 1–31 maj, erbjuds en tre-­rätters specialmeny, Bubbelmenyn, som även den bär Michael Björklunds signum. Champagne, prosecco och mousserande vin från hela världen präglar dryckestemat ombord.

Michael Björklund hyser stor kärlek till det nordiska matarvet och  har, i samband med sitt gästspel ombord på Viking Lines fartyg, med  sig några riktiga godsaker från Smakbyn. Inte bara i form av utsökta maträtter, utan även flera egenproducerade produkter såsom frö-­ och dinkelknäckebröd, müsli, äppelbrännvin och svärmors senap, som alla går att köpa med sig hem.

- Vi är väldigt glada över att kunna presentera många spännande teman på våra fartyg. Inte minst inom mat och dryck där vi ser ett stort intresse bland våra resenärer. Med stjärnkocken Michael Björklund som en av gästkockarna ombord blir vårt fokus på att erbjuda närproducerade nordiska alternativ ännu tydligare. Att han dessutom vunnit tävlingar i matlagning i både Sverige och Finland ser vi som ett bevis på att menyerna med all säkerhet kommer att falla våra matgäster i smaken, säger Bodil Ståhl, restaurangchef för Viking Line.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden passagerar- och frakttrafik.