Viking Grace vinnare i Baltic Sea Clean Maritime Awards

Viking Lines naturgasdrivna flaggskepp Viking Grace har vunnit första pris i kategorin Teknik, drivning och motorer vid det nyinstiftade Baltic Sea Clean Maritime Awards. Priset delas ut till organisationer som utvecklar nya lösningar för att minska och förhindra miljöfarliga utsläpp.Priset delas ut till organisationer som utvecklar nya lösningar för att minska och förhindra miljöfarliga utsläpp.Viking Line mottog priset av Europeiska Unionens maritima ambassadör Kurt Bodewig vid en ceremoni i går kväll i Litauens huvudstad Vilnius.

Det nyinrättade priset Baltic Sea Clean Maritime Award delas ut till organisationer som utvecklar
miljövänliga lösningar med målsättningen att minska och förhindra utsläpp från fartyg och
hamnverksamhet i Östersjöområdet. Priset delades ut för första gången i går den 11 november i
samband med konferensen 4th Annual Forum of the EUSBSR (EU Strategy for the Baltic Region) i
Vilnius, Litauen.

Viking Grace erhöll första pris i kategorin Teknik, drivning och motorer, medan andra platsen gick till Trelleborgs hamn och tredje platsen till rederiet Color Line. Kari Granberg, projektchef för Viking Grace, mottog priset som delades ut av Europeiska Unionens maritima ambassadör, den tidigare transportministern Kurt Bodewig från Tyskland.

– Vi känner oss stolta och hedrade. Som rederi verksamt i Östersjöområdet är det viktigt för oss att värna om havet och göra vad vi kan för att minimera vår miljöpåverkan. Priset är ytterligare ett erkännande på det omfattande miljöarbete som Viking Line bedriver och är känt för, säger
Peter Hellgren, vd Viking Line Skandinavien.

Baltic Sea Forum är en icke-vinstdrivande privat organisation, grundad av Martti Ahtisaari, tidigare
president i Finland samt Nobels fredspristagare. Organisationens arbete är inriktat på att främja
ekonomiskt och kulturellt samarbete över Östersjöområdet och att erbjuda en oberoende plattform
och ett nätverk som underlättar utbyte av erfarenheter och idéer.

Ytterligare information om priset, samtliga pristagare, prisklasser och jury:

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.