DEN JAPANSKA KNIVEN – EN UNIK UTSTÄLLNING

För första gången i Sverige visas knivar gjorda av den japanske mästaren Okishiba Masakuni upp och bjuds till försäljning. Mellan 24-26 maj finns Okishibas blad och andra unika japanska knivar att beskåda i NK:s ljusgård.

Knivakademien arrangerar utställningen på NK:s ljusgård och visar stolt upp tre knivar smidda av Okishiba Masakuni. Endast ett fåtal av Okishibas blad finns kvar och de tre som visas ingår i den grupp om totalt nio blad av Okishiba som finns utanför Japan. De tre har prislappar om 200 000 kr vardera och är därmed troligtvis världens dyraste knivar.

”Vi hoppas att någon av Okishiba-knivarna hamnar i svensk ägo, trots deras höga pris. Okishibas knivar är konstobjekt, snarare än bruksföremål, och det här är en unik chans för den som vill äga en”, säger Pigge Hall på Knivakademien.

Okishiba var verksam under 1900-talet, fram till sin död 1990. Han är en legend i Japan eftersom han tillverkade knivblad som var i en klass för sig. Okishibas blad betingade de allra högsta priserna inom knivsamfundet ”The Association” i Sakai, den japanska staden där han var verksam.

Okishiba var en mycket speciell person som aldrig släppte in någon person i sin smedja. Han går under smeknamnet ”Smedernas Van Gogh”, inte minst på grund av hans förkärlek till absint. Historierna om honom är många och ni kan läsa om honom i boken ”The Black Ships” som kommer att lanseras på vernissagen. I ”The Black Ships”, av Pigge Hall och Johan Almling från Knivakademien, beskrivs den japanska knivens historia och dess väg från Japan och ut i världen.

Syftet med utställningen är att lyfta fram ett hantverk som kan komma att försvinna. De gamla smederna som viger sina liv åt smideri är numera få och de unga som väljer yrket är om möjligt färre. Vid sidan av Okishibas knivar kommer Knivakademien att visa upp flera andra handgjorda knivar, en del av yngre, samtida smeder. Dessa knivar bjuds också till försäljning och priserna varierar mellan 15 000 kr och 70 000 kr.

Utställningen invigs i NK:s ljusgård kl 12.00 fredag 24 maj av Japans ambassadör Mr Yoshiki Watanabe.

Historien om Okishiba Masakuni
I början på 1900-talet, efter 17 års lärlingstid under sin fars ledning, startar Okishiba Masakuni sin egen verksamhet i Sakai. Han har en medfödd talang och etablerar sig snabbt som den mest respekterade smeden i Sakai, en stad som är ett huvudsäte för Japanska kvalitetsknivar och smide.

Snart tillverkar Okishibas smedja vad som bedöms vara de absolut bästa knivbladen i världen. Betyget som grundar sig på att The Association, ett samfund som organiserar knivproducenterna i Sakai, betalar Okishiba väldigt höga summor för hans smiden. Okishibas blad är hårdare och överlägsna de andra smedernas. Ingen av de andra smederna lyckas kopiera hans stål som kan slipas skarpare och med den bästa kirenagan, ett japanskt uttryck som betyder uthållighet och syftar till skärpans uthållighet.

Okishiba var en ensamvarg och ingen, inte ens hans fru, släpptes in i smedjan där han arbetade. Allt han gjorde i smedjan var hemligt. I tidig ålder föll han offer för alkohol och det mesta han tjänade gick till dricka. Han, liksom många andra samtida konstnärer, hade en förkärlek till absint och kanske är det därför han ibland kallas ”Smedernas Van Gogh”.

Pengarna i strumpan

Hans fru följde med honom när han skulle sälja sina blad till knivsamfundet The Association. Hon väntade utanför för att se till att lite, om några, pengar kom hem. Ofta sökte hon igenom hans kläder men ett ställe hon aldrig letade i, var hans strumpor, och där gömde han en större del av sina pengar. Så snart de skilts åt gick han sin egen väg till närmsta bar.

Okishiba dog i en alkoholrelaterad leversjukdom 1990. De knivar som idag finns att köpa kostar en mindre förmögenhet. Det anses vara en stor ära att arbeta med en Okishiba kniv, men endast ett fåtal kockar kan njuta den äran. Det japanska knivsamfundet The Association har troligtvis ett begränsat antal knivblad och dessa erbjuds endast japanska mästerkockar som arbetar på restauranger med minst två Michelinstjärnor.

Samlarobjekt
En av de första som introducerade japanska knivar i volym till Europa, var Christan Romanowski. Några kända knivarna han tog till Europa var bland andra Chroma, Kasumi och Global. Romanowskis namn är mycket aktat i japanska knivkretsar och han lyckades med konststycket att köpa några Okishiba-blad genom ordföranden i The Association, Mr Shinoda Keizou.

Dessa nio blad fick sin perfektion av Chroma-teamet som färdigställde dem till knivar och nu finns alltså nio Master Okishiba blad i väst. Ett är donerat till ett museum medan de andra är utställningsobjekt. Knivarna har visats på flera ställen i Europa och har prislappar på runt 200 000 kr styck. Tre av dessa blad visas nu på Knivakademiens utställning på NK.

Knivens status i japan
Medan en skolad, japansk sushikock kan skära ett flygande papper i fyra delar, har de flesta européer svårt att dela ett äpple med en Okishiba-kniv. Det tunna, hårda bladet kan lätt skadas och att bryna och slipa det kräver ett hantverkskunnande utöver det vanliga. Alla köpare rekommenderas att endast ha dessa som samlarexemplar.

En japansk sushikock, går sju år som lärling. De tre första av dessa år har han två uppgifter: att slipa sin kniv och att städa. Lärlingen skulle aldrig i brist på respekt använda en finare kniv än sin mästare. En senare gåva, en kniv från mästaren symboliserar sedan lärlingens kunnande.

Välkommen till den unika utställningen om den japanska kniven!
Knivakademien

• keramiska knivar