Sveriges första certifierade knivförsäljare

Järniakedjan visar vägen
Järnia på Järntorget i Göteborg har en entusiastisk personal som med nöje har utbildats i knivkunskap. De kan nu stolt visa upp sin certifiering som visar att de genomgått Knivakademiens utbildning och blivit certifierade försäljare av knivar.  När majoriteten av en butiks personal är certifierade får butiken dessutom visa upp sin certifiering vid ingång och i anslutning till knivakademiens knivskåp.

Det finns cirka hundra Järniabutiker i Sverige. Butiken på Järntorget har rustats upp med ett stort urval av CHROMA type 301 Design by F.A. Porsche samt stål- och keramiska knivar från SATAKE. Det här är början på ett viktigt samarbete mellan Vikingsun och Järniakedjan.

”Knivakademiens har som syfte att driva och utveckla den Svenska knivmarknaden. Kunskap är en central punkt i detta arbete. Nyligen har man beslutat att certifiera butiker, så att dessa kan guida och svara på frågor om knivar. Utbudet av knivar ökar hela tiden och valet är inte alltid lätt eller självklart. För att butikspersonal skall känna säkerhet i sina rekommendationer utbildar nu Knivakademien butikspersonal i knivkunskap. Det krävs kvalificerad kunskap för att klara av det kunskapsprov som Knivakademien framtagit. Om resultatet är godkänt blir man en certifierad knivförsäljare. Seriösa butiker vill skapa trygghet för sina kunder och det lyckas de med om de har kunnig personal som är certifierade och engagerade försäljare.”

Johan Almling, Knivakademiens Styrelseman