Ingen ska lämnas strandsatt offline i Vimlas nya kommunikationskoncept

Ingen ska lämnas strandsatt offline i Vimlas nya kommunikationskoncept

Idag lanserar mobiloperatören Vimla det nya kommunikationskonceptet “Bye Bye Offline”. Syftet är att på ett nytt sätt engagera sig i frågor som är viktiga för Vimlas användare och samtidigt berätta varför Vimla finns till. Kampanjen inleds med ett farväl av den förlegade definitionen av vad som får kallas verklighet.

Det nya konceptet “Bye Bye Offline” är en manifestering av Vimlas ambition om att koppla upp och koppla ihop den mobila generationen.

– Vi som jobbar på Vimla är likt våra användare födda och uppvuxna online. När vi pratar med dem så blir det tydligt hur mobiltelefonen blivit en integrerad del i vardagen. En portal till en verklighet som är mycket större än det vi har att röra oss med offline. Online är platsen där våra användare känner att de kan vara mer sig själva, säger Ida-Cecilia Musil, Content Manager på Vimla.

Med uppmaningen att sluta dra gränser mellan online och offline, tar lanseringskampanjen fasta på hur mycket mobilen betyder för oss, och slår samtidigt ett slag för att skärmtid inte skulle vara synonymt med spilld tid.

– Givetvis blundar vi inte för nätets alla tomtar och troll eller att internet kan användas på ett negativt sätt. Det är därför vi stöttar initiativ som på olika sätt jobbar för ett bättre och mer demokratiskt internet. Men, de negativa aspekterna har varit fokus för diskussionen alldeles för länge. Våra användare är trötta på att höra hur offline på något sätt skulle vara bättre eller mer verkligt. På Vimla vill vi bjuda på fler bra stunder, och att slå in öppna dörrar eller försöka säga till människor hur eller var de borde leva sina liv har aldrig varit vår melodi, fortsätter Ida-Cecilia.

Vimla, som är en helt digital operatör, har sedan starten 2014 jobbat aktivt med att göra saker bättre för svenska mobilanvändare. Genom att fokusera på att sätta användarna i centrum och skapa en bra upplevelse och support, istället för krängiga säljare, bindningstider och ändlösa villkorstexter har Vimla snabbt blivit en av de mest omtycka mobiloperatörerna i Sverige. Tidigare i år blev Vimla framröstad till årets operatör för fjärde gången.

– Att vi bara finns online betyder inte att vi är mindre mänskliga eller kompromissar med kvaliteten. Internet är ju inte någon konstruerad skuggvärld. Det är fortfarande människor bakom skärmarna, det får vi aldrig glömma. Vi har jobbat hårt för att inte bli en anonym mobiloperatör där du inte får möjlighet att prata med en människa. Att vi har så nöjda användare tycker jag talar för att vi lyckats, säger Petter Winter, Head of Community & Support på Vimla.

Det nya konceptet har tagits fram tillsammans med reklambyrån BBDO Nordics och lanseras idag.

Hej, det är vi. Vimla. Mobiloperatören som föddes online. Mobiloperatören som inte tycker att vi ska dra några fåniga gränser för vad som ska få kallas verklighet och på riktigt. IRL och www, vi älskar er all the same. Med Vimla får du därför fri tillgång till nätets alla underliga underverk, och kan bada i fria mess och samtal. Dessutom skänker vi en del av vinsten till välgörenhet. Hörde vi bye bye offline?

Årets operatör 2017, 2018, 2019 och 2020.

Vimla är en del av Telenor Sverige AB.