Avtal tecknat för utbildning och digitala verktyg

[2013-09-23] Tidsenligt lärande har satt igång! Nu är avtalet påskrivet för helhetslösningen för utbildning och digitala verktyg för lärare och elever i Vingåkers kommun.

TIDSENLIGT LÄRANDE Elever och lärare i Vingåkers kommunala skolor kan se fram emot att snart få helt nya förutsättningar för lärandet. I fredags skrevs det avtal på mellan Vingåkers kommun och Caperio AB som skall ge projektet Tidsenligt lärande en helhetslösning gällande digitala verktyg och utbildning för Vingåkers kommunala skolors elever och lärare. Målet med satsningen är att höja skolresultaten, öka likvärdigheten, ge elever och lärare de bästa förutsättningarna att lyckas och att förändra och utveckla lärmiljön i skolorna.

Avtalet innebär att den i kommunfullmäktige beslutade satsningen Tidsenligt lärande tar ett steg närmare leverans av lärplattor (surfplattor) till samtliga lärare inom årskurs 1-9 samt till alla elever inom årskurs 4-9. Utdelningen av de närmare 700 lärplattorna beräknas vara klar i november 2013. Under höstterminen kommer de kommunala skolornas nätverk att anpassas efter de högre kraven på internetkapacitet och trådlös täckning, varför användarna inledningsvis kommer att kunna uppleva vissa störningar inom det planerade nätverket.

Enheterna levereras med försäkring, support, förlängd garanti, samt ett väl skyddande fodral för att minimera skador och olyckshändelser. I samband med leveranserna kommer det att hållas föräldramöten med information om både praktiska frågor och syftet med satsningen.

För mer information: Jonas Karlsson, skolutvecklare Vingåkers kommun,
telefon 070-55 60 533, jonas.karlsson@vingaker.se

Lena Furén, förvaltningschef Barn- och utbildningsförvaltningen, telefon 0151-191 35, lena.furen@vingaker.se