Druvan Grignolino, Piemontes lätta röda

Grignolino är en av Piemonte lätt röda druvor och kanske den lättaste av dem alla. I rätt händer kan de ge otroligt pigga sommarviner som passar perfekt till sallader och grillad fisk.

Appellationen Monferrato Casalese, där Gaudio verkar, är en av två DOC för druvan, den andra är Asti. Där får dock druvan sällan samma fina positioner som i Monferrato Casalese.

Familjen Gaudio har odlat vin i 5 generationer. De har gjort viner på 100% Grigolino ända sedan starten av vingården.

"De märks att de har förfinat sina Grignolino viner genom åren. För mig har de alltid varit den bästa producenten. Jag är otroligt stolt över att fått förtroendet att sälja Gaudio´s Grignolino i Sverige." säger Martin Wall grundare av Vinonista.

Grignolinon växer i lera och jord med hög kalkhalt. Pressningen av druvorna sker mycket försiktig för att få den rätta färgen. Tio dagar av maceration av druvorna i ståltankar. Vinifiering sker vid låg temperatur på omkring 15 grader för att bevara de mest flyktiga men underbara dofterna. Efter jäsning vilar vinet i 6 månader på jästfällningen i ståltank.

"Det är inte bara att de odlar sin Grignolino i optimal terroir. Vinmakeriet hos Gaudio håller också absolut högsta klass."

Färgen är elegant ljust rubinröd. Tänk svag jordgubbssaft. Doften är kryddig, av kanel, rosmarin, vilda rosor och kryddnejlika. Doft av jordgubbar, hallon och rosa grapefrukt. Smak av jordgubbar och en touch av körsbär. Avslutningen är frisk och med lätta tanniner som rundar av.

Matcha med lättare Risotto, chark, fisk och kyckling. Serveringstemperatur mellan 8 och 16 grader lite beroende på matmatchningen. 10 grader till fisk och 16 till risotto t.ex.

Sammanfattningsvis är detta ett sommarvin man inte bör missa 2021.

Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnummer 51368.

• vinimportör
  • druva
  • restaurang
  • småföretag
  • systembolaget
  • nya viner
  • vin

Drick vin, inte varumärken!

Vinonistas viner kommer uteslutande från småskaliga italienska vinmakare. Mitt mål är att fler ska upptäcka och värdesätta kvalitén i hantverksmässigt producerade Italienska viner.

Martin Wall

Presskontakt Grundare och ägare Allt +46706265395