Ikonproducenten Domaine de la Vieille Julienne väljer Vinovativa

Domaine de la Vieille Julienne i Chateauneuf-du-Pape har valt Vinovativa som sin svenske distributör. Den biodynamiskt skötta egendomen anses av många vara regionens främsta. Firmans prestigecuvée – Chateauneuf-du-Pape Réservé - har fått högsta möjlighet betyg 100/100 poäng av vingurun Robert Parker samtliga tre årgångar (2000/2001/2003) som hittills producerats. Den lilla regionen Chateauneuf-du-Pape i södra Rhone är berömt för sina steniga vingårdar och högkvalitativa viner. Domaine de la Vieille Julienne förde en stillsam tillvaro från starten 1905 till 1998 då Jean-Paul Daumen tog över rodret. Han insåg direkt platsens enorma potential och för att optimera vingårdarnas inverkan på vinet infördes biodynamisk odling. Dessutom slopades alla former av odlade jäststammar och Jean-Paul började buteljera utan vare sig klarning eller filtrering. De två Chateauneuf-du-Pape vinerna utgår från Daumens 100-åriga vinrankor och han litar blint på att deras inneboende kvalitet tar fram det unika hos Vieille Julienne. Jean Pauls idéer i vingården har gett honom stort renommé och hans viner är mycket eftertraktade. Vi förstår varför - Vieille Julienne Chateauneuf-du-Pape uttrycker nämligen på bästa sätt kvintessensen av Galet-stenarnas värme och Grenachedruvans underbara rödfruktighet. Detta är Terroirviner på hög nivå och de har en naturlig plats på Sveriges bästa vinlistor. - Det är fantastiskt roligt att Domaine de la Vieille Julienne valt Vinovativa som sin representant i Sverige, säger Vinovativas VD, Mikael Monteil. Vinerna finns tillgängliga i ytterst små kvantiteter och initialt endast för restaurangmarknaden. I sortimentet finns också en högkvalitativ Côtes du Rhône även baserad på 100-åriga Grenacherankor. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se