Vinovativa lanserar franska topproducenten Domaine Courbis

Vinovativa lanserar i augusti månads nyhetssortiment Cornas Champelrose 2004 (97163, 210 kr, 1200 flaskor) från en av Rhônedalens ledande producenter - Domaine Courbis. Vingården Champelrose planterades 1919 och tillhör de äldsta vingårdarna i den närmast kultförklarade appellationen Cornas. Domaine Courbis tillhör toppskiktet bland Rhônedalens egendomar och bl.a. ansedda La Revue de Vin de France rankar egendomen mycket högt i denna kvalitativa del av Frankrike. Courbis gör även vin i grannappellationen Saint Joseph (även vitt) men det är naturligtvis från Cornas firmans bästa viner kommer. Den familjeägda egendomen Courbis har anor tillbaks till 1500-talet. De nuvarande ägarna, de dynamiska bröderna Laurent och Dominique Courbis, driver egendomen med ambitionen att visa vilken enorm potential den endast 100 hektar stora (lilla) appellationen i norra Rhonedalen har. Cornas ligger väster om floden Rhone och jordmånen består av vittrad granit vilket ger vinerna en rik fruktighet. Historiskt har appellationen varit en doldis i Rhone och vinerna därför endast kända av konnässörer. Tack vare att hela världen nu plötsligt älskar Syrahdruvan har äntligen även Cornasvinerna hamnat i rampljuset. Cornas är utan tvekan det "maskulinaste" av världens Syrahviner och ingenstans utvecklar druvan sina animaliska och köttiga toner bättre än här. Champelrose planterades 1919 och tillhör de äldsta vingårdarna i Cornas. Läget längst ner i den amfiteater som bildar pytteappellationen Cornas ger extra mycket värme medan de gamla rankornas djupa rötter alltid ger Champelrose en häftig mineraldimension. Courbis producerar naturliga Terroirviner som uttrycker både vingård och årgångsvariationer på bästa sätt. 2004 är ett klassiskt år i den betydelsen att druvans aromer är fint accentuerade p.g.a. den långa och balanserade växtsäsongen. Domaine Courbis Cornas Champelrose 2004 är jäst i rostfria ståltankar och lagrad 16 månader i 225-liters ekfat varav en mindre andel var nya. Denna årgång kommer att utvecklas ytterligare med lagring i uppåt 10 år. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se