Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment.  Välkomna till bords och Buon Appetito!

Även i Italien kan det bli ruggiga dagar i juni och en dag som denna när man går ute i vinfälten och solen gömmer sig bakom åska och regn så behöver man en riktigt god och värmande lunch. Som tidigare nämnt är gnocchi något vi gärna äter och denna gnocchi är en favorit hos alla. Eftersom Graziella är från Sicilien så smyger det sig gärna ner lite hetta i tomatsåsen när hon gör den. Tomatsås är egentligen ett kapitel för sig som vi får fördjupa oss i senare men den nedan är en ”icke röra variant”. Ricottaosten vi använder är gjord på ekologisk getmjölk och den köper vi hos grannen, men det gäller att vara där på morgonen för vid lunch är den slutsåld...

GRATINERAD GNOCCHI FÖR RUGGIGA DAGAR
(för 4 personer)

Tomatsås: 750 g färska smakrika tomater (avrunna tomater från burk fungerar också), 1 stjälk blekselleri, grovt hackad. 1 morot, fint tärnad, 1 vitlöksklyfta, hackad, 1 näve färsk persilja hackad, 1 liten gul lök, finhackad, 5 basilikablad, rivna i bitar, (möjligtvis en liten chili om man vill ha lite sting) 2 msk olivolja, 1 msk smör.

Gnocchi: 600 g potatis av mjölig sort, 2 dl mjöl, 1 stort ägg, 1 dl riven parmesan, 1/2 tsk salt
Även 1 bit parmesanoch 1/2 ricotta.

Lägg de hackade tomaterna i en tjockbottnad kastrull, lägg alla de hackade grönsakerna över utan att röra om. Droppa över olivolja och sjud sakta en timme utan lock tills grönsakerna är mjuka, skaka grytan då å då, så det inte bränner fast, men rör inte om. Passera såsen eller kör den hastigt i matberedaren. Tillsätt smöret och låt såsen koka ner tills den tjocknar, ca 10 minuter. Detta är en ganska stor sats tomatsås och det brukar kunna bli lite över.

Gör gnocchin under tiden som såsen kokar. Sätt ugnen på 200°
Koka potatisen (sätt direkt på kastrullen igen med nytt vatten och lite salt) , skala och mosa med gaffel eller pressa den, blanda med ägget, mjölet , osten och saltet. Tillsätt bara så mycket mjöl att degen inte klibbar. Rulla ut till längder och skär ut lagom stora bitar, ca 1 x 2 cm stora brukar, arbeta på mjölat bord så blir det lätt. Släpp ner gnocchin i kastrullen med kokande vatten och efter någon minut när de flyter upp till ytan är de klara.

Varva gnocchin, tomatsåsen och strö till sist över ricottaoch parmesan och gratinera sedan i 15 minuter.