Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

Vildsvin älskar vindruvor, deras känsliga luktsinne kan avgöra precis när de är mogna. En tränad människa kan smaka sig när sötman och syran har en bra balans. Det finns även moderna mätinstrument idag för att mäta olika halter i druvorna men grisarna har det alltså i trynet. Här på Terreno har vi inhägnat många av vinfälten för att hålla dem ifrån vinrankorna men de kämpar hårt, de gräver sig in, de skickar en galt för att göra hål i stängslet, det är en ständig kamp. Dock är de väldigt goda och här i Chianti Classico regionen äter man dem gärna då de passar alldeles utmärkt till vinet som produceras.

Förra sommaren vart en av tjejerna här på gården hett uppvaktad av byns jaktmästare. Han var mycket förälskad och visade sin beundran på de finaste sätt, en dag satsade han in stora stöten och kom för uppvakta , inte med blommor, inte med choklad utan med ett vildsvin på flaket. Tyvärr slutade inte kärlekshistorian lyckligt men vi äter än i dag vildsvinet som han kom med och denne beundrare har fått gett namn till vildsvinspastan som vi gärna avnjuter här på vingården tillsammans med ett glas Chianti Classico. Kanske är det just för att det inte bara är vinet som består av Sangiovese utan även vildsvinen som gör att kombinationen är oslagbar.

12 dagar kvar till Midsommar!

DEN VILDA BEUNDRARGRYTAN
(För 4 personer)

600 g Vildsvinskött (stek/bog/grytbitar) men det fungerar med vanlig gris också om man inte får tag på vildsvin. 1 flaska Terreno Chianti Classico, 2 msk vinäger, ½ dl olivolja, några kvistar rosmarin, 2 selleriskälkar, 2 morötter, 2 gula lökar, ½ buljongtärning, svartpeppar och salt.

Dag 1: Dela grönsakerna grovt och blanda med vinet, vinägern, oljan och kryddorna i en stor skål. Skär köttet i tärningar, ca 3×3 cm. Lägg ner dem i vinmarinaden och låt dra över natten. Detta gör att den tunga viltsmaken dämpas. Används fläskkött kan man låta det ligga några timmar i marinaden.

Dag 2: Hacka grönsakerna finare. Ta upp köttbitarna och stek i olja i en djup panna. Häll i grönsaker och buljongtärning, slå på 2 dl av vinet från marinaden och sedan nytt vin så det täcker köttet och grönsakerna. Låt koka 2-3 timmar tills köttet är mört. Man kan slå på lite vatten eftersom om vätskenivån går för lågt, köttet ska vara täckt och koka. Servera till pasta och Chianti Classico!

........................................................................

• terrreno