De visar vägen inom offentlig sektor

Nu är finalisterna till Framtidsgalan 2021 utsedda, då 32 personer och 8 team har valts ut i fem olika priskategorier. De har alla stått för inspirerande presentationer och ledarskap utöver det vanliga. Den 9 november koras vinnaren då Framtidsgalan 2021 går av stapeln.

Framtidsgalan anordnas av Framtidsverket och syftar till att lyfta positiva förebilder och prestationer inom offentlig sektor. Inför galan kan alla verksamma inom offentlig sektor nominera en kollega eller chef som stått för ett extraordinärt engagemang, ledarskap eller prestation under året. Nu är finalisterna korade och presenteras på Framtidsverkets hemsida.

Mångfald bland finalisterna
Finalisterna kommer från olika branscher, runt om i hela Sverige. En av finalisterna är Upplands-Bros kommundirektör Ida Texell, som är nominerad till Årets Hederspris.

– Jag är rörd, ödmjuk och glad över denna fina nominering. Att arbeta inom offentlig sektor och få vara med och påverka utvecklingen mot ett hållbart samhälle är ett privilegium som jag håller högt och är oerhört stolt över. Det har betydelse att sådant arbete synliggörs, som nu på Framtidsgalan, säger Ida Texell, kommundirektör Upplands-Bro kommun.

Vinnarna i samtliga kategorier presenteras på Framtidsgalan som går av stapeln den 9 november på Tyrol i Stockholm. I jurygrupperna sitter representanter från respektive kategoriägare; Stockholm Stad, Sigtuna Kommun, Actea Consulting samt Kommunerna i Halland; Varbergs kommun, Halmstads kommun och Falkenbergs kommun, samt Framtidsverket själva.

Hela Sverige röstar fram Årets Hjälte
I kategorin Årets Hjälte går priset till någon som gjort en extraordinär insats för sina medmänniskor under pandemin. Där ska vinnarna röstas fram av svenska folket. Röstningen pågår här fram till den 29 oktober.

- Det har varit fantastiska nomineringar i år och jag tror jag talar för alla i juryn när jag säger att det har varit otroligt att få ta del av så många inspirerande historier. Jag hoppas så många som möjligt tar chansen att rösta på Årets hjälte, men även att läsa om finalisterna och det fantastiska arbete som görs inom offentlig sektor, samt att delta på Framtidsgalan som kommer bli årets mest inspirerande dag, säger Lina Högemark, Verksamhetschef för Framtidsverket.

I år anordnas galan som ett hybridevent, vilket innebär att man kan välja att vara där på plats eller att delta digitalt via Lanseras virtuella eventplattform. Utöver de spännande prisutdelningarna, får deltagarna även lyssna till en rad lärorika föreläsningar från aktuella talare. I år gästas galan bland annat av Ami Hemviken, en av Sveriges främsta föreläsare inom kommunikation och ledarskap och Petra Malm, f.d. Elitsoldat och mental coach, samt Mikael Ribbenvik, Generaldirektör Migrationsverket och vinnare av Årets Insats 2020

- Mediebevakningen av offentlig sektor kan ofta kännas tung och negativ. Därför känns Framtidsgalan som ett viktigt inslag. Vår målsättning med galan är såklart att sprida glädje och kunskap, samt lyfta fram fantastiska personer och team som visar vägen inom offentlig sektor, säger Lina Högemark på Framtidsverket.