I veckan introducerade lokaltrafiken i Stockholm, SL, möjligheten att betala kontaktlöst med ditt betalkort i kollektivtrafiken.

Data visar: Så kan kollektivtrafiken påverkas av kontaktlösa betalningar

Stockholm, 5 februari 2021 – I veckan introducerade lokaltrafiken i Stockholm, SL, möjligheten att betala kontaktlöst med ditt betalkort i kollektivtrafiken. Det gör att du kan betala direkt med ditt betalkort genom att blippa det i spärren, på biljettstolpen eller på bussen. Visa har samarbetat med SL i projektet.

En undersökning som Visa har gjort bland konsumenter i storstäder i världen, visar att 27 procent skulle resa mer kollektivt om det var lättare att betala. Visa hoppas därför att möjligheten att snabbt och säkert kunna blippa sitt betalkort i biljettspärren även ska få fler stockholmare att välja kollektiva färdmedel istället för bilen i framtiden.

- Det är verkligen glädjande att Stockholm nu ansluter sig till flera storstäder i världen som gjort det möjligt att resa med bara ett betalkort. På Visa har vi jobbat med liknande projekt på över 180 platser världen över, och vi ser tydligt att det genom enklare betalningar blir mer attraktivt att välja kollektiva färdmedel, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

Genom den nya tekniken behöver man för en enkelbiljett inte längre köpa ett så kallat Access-kort från SL – ett steg som för sällanresenärer gjort resandet med kollektivtrafik krångligare än vad det behöver vara, menar Visas Sverigechef.

- På lång sikt kommer det här att göra kollektivtrafiken mer attraktiv för till exempel turister eller affärsresenärer. Men även här och nu – när vi uppmanas att inte resa kollektivt om vi inte måste – kommer det att göra stor skillnad eftersom det minskar köandet till och interaktionen med en biljettautomat, säger Riikka Salminen.

Kontaktlösa betalningar lanserades för enkelbiljetter i Stockholms lokaltrafik den 2 februari. Det blir då möjligt att betala sin resa genom att blippa sitt betalkort eller digitala wallet på den gröna läsaren på betalstolpen, i spärren eller på bussen och resa direkt, helt utan förberedelser. Det som behövs är ett betalkort som har stöd för kontaktlösa betalningar. Inledningsvis kan man köpa biljetter till fullt pris. Möjlighet att resa med rabatterat pris kommer senare.

Om Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digital betalning. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vårt avancerade globala bearbetningsnät, VisaNet, erbjuder säkra och pålitliga betalningar runt om i världen och kan hantera fler än 65 000 transaktionsmeddelanden varje sekund.

Vårt ständiga fokus på innovation är en katalysator för den snabba tillväxten av uppkopplad handel oavsett enheter, och en drivkraft bakom drömmen om en kontantlös framtid för alla, överallt. När världen går från analog till digital finns Visa med i stor skala för att omforma framtidens handel genom produkter, personer och nätverk. Mer information finns på About Visa och @VisaNews på Twitter.