Visa förnyar sina kort med nya produkter för den digitala eran

Visa förnyar sina kort med nya produkter för den digitala eran

• Visa bjuder in branschledare till sitt årliga betalningsforum för att sätta agendan för framtidens handel
  • Digital Identity and Generative AI (Gen AI) står i centrum i San Franciscos Moscone Center
  • Nya innovationer minskar klyftan mellan personliga och digitala handelsupplevelser

SAN FRANCISCO, CA – 16 maj 2024 – Sättet människor betalar och får betalt har förändrats mer under de senaste fem åren än under de senaste 50 åren. Konsumenter har utvecklats och anpassat sig till nya betalningsupplevelser – från uppkomsten av online-handel till att i allt högre utsträckning handla med några få knapptryck via våra smartphones. Idag under det årliga Visa Payments Forum i San Francisco, presenterade Visa (NYSE: V) nya produkter och tjänster som förnyar betalkortet för att möta de framtida behoven hos företag, återförsäljare och konsumenter, samt de finansiella institutionerna som jobbar med dem.

"Idag befinner sig branschen vid en avgörande milstolpe i och med ny teknik som Gen AI vilket förändrar hur vi handlar och hanterar vår ekonomi", säger Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer på Visa. "Idag presenterar vi nästa generation av digitala betalkortupplevelser genom lanseringen av nya kortfunktioner och digitala innovationer som kommer att föra konsumenter in i en mer personanpassad, bekväm och säker framtid."

De nya produkter och tjänster som Visa presenterade idag, som kommer att börja rullas ut senare i år, innefattar:

Visa Flexible Credential
Enligt en studie genomförd av Visa vill mer än hälften av kortanvändarna ha tillgång till flera konton med samma inloggningsinformation. [1] Med Visa Flexible Credential får konsumenterna valfriheten att växla mellan betalningsmetoder med ett och samma kort. Nu kan användare ställa in parametrar eller välja om de använder debet, kredit, betala senare eller om de vill betala med bonuspoäng. Visa Flexible Credential är live i Asien och kommer att lanseras med Affirm i USA senare i sommar.

Tap to Everything
Det finns sex miljarder mobiltelefoner i världen[2], och i slutet av 2023 nådde Visas marknadspenetration för betalningar via smartphones 65 % globalt, en ökning med två gånger den marknadspenetration vi såg 2019, vilket gör handel via smartphones till en av de mest föredragna handelsupplevelserna idag.

Därför har det i år blivit en central del av Visa-upplevelsen att hitta nya sätt att förbättra handelsupplevelsen via smartphones.

• Tap to Pay: Alla enheter kan nu vara en POS-enhet för att hantera kortbetalningar
  • Tap to Confirm: Autentiserar enkelt identiteten när du handlar online
  • Tap to Add Card: Förbättrar säkerheten när du lägger till kort i en plånbok eller app
  • Tap to P2P (person-to-person): Tillåter att pengar skickas mellan familj och vänner

Visa Payment Passkey Service
Att identifiera en person i den digitala världen har blivit en alltmer komplex uppgift vilket resulterat i en betydande ökning av bedrägerier. Idag är antalet betalningsbedrägerier online sju gånger högre än fysiska betalningar. [3]

Visa Payment Passkey Service är byggd på de senaste FIDO-standarderna (Fast Identity Online) och bekräftar en konsuments identitet och godkänner onlinebetalningar med en snabb skanning av biometriska data, till exempel genom ansiktsigenkänning eller ett fingeravtryck. När du handlar online ersätter Visa Payment Passkey behovet av lösenord eller engångskoder, vilket möjliggör enklare och säkrare transaktioner.

"Det finns en global önskan att hitta gemensamma och enkla lösningar för onlinebetalningar. Vår Passkey-lösning som designats specifikt för betalningar innebär ett paradigmskifte i vår bransch eftersom det bekräftar konsumentens identitet utan att avbryta kassaupplevelsen, säger Forestell. "Visa Payment Passkey Service ökar säkerheten samtidigt som den minskar friktionen när du betalar online, oavsett vilken enhet eller webbplats som används”.

Click to Pay + Visa Payment Passkey Service
Som sin första implementering integreras Visa Payment Passkey Service i Click to Pay, vilket ger en mer sömlös och säker kassaupplevelse. På många marknader runt om i världen kommer Visa dessutom aktivera Click to Pay och Visa Payment Passkey Service på nya Visa-kort, vilket minskar manuell inmatning av kortuppgifter och lösenord från samma ögonblick som kortet anländer.

Pay by Bank
Betalningar som inte sker via kort ger inte samma upplevelse, säkerhet och skydd som kortbaserade betalningar. Elektroniska betalningar såsom banköverföringar har idag lämnats utanför den digitala revolutionen. Med Pay by Bank digitaliserar och effektiviserar Visa betalningsupplevelsen konto-till-konto (A2A), vilket ger människor fler valmöjligheter över hur de vill betala, oavsett om det är en A2A-överföring, låneansökan eller betalning med ett kreditkort. Sedan förvärvet av Tink har Visa expanderat över Europa, och gett miljontals bankkunder innovativa verktyg för ekonomihantering och eliminerat flaskhalsar i betalningsupplevelsen.

Visa Protect for A2A Payments
Visa hanterar 200 miljarder transaktioner varje år och analyserar 500 dataelement i varje transaktion för att identifiera och stoppa bedrägerier i realtid. Genom att arbeta med Real-Time Payments (RTP)-nätverk runt om i världen lägger vi över 70 års expertis i att tillämpa AI för att minska bedrägerier för A2A-betalningar på RTP-nätverk. Visa Protect för A2A-betalningar, som gått live i Latinamerika och som nu testas i Storbritannien, identifierar redan 60 % av de RTP-bedrägerier som tidigare inte upptäckts av finansinstitutioner. [4]

Data Tokens
Under de senaste 10 åren har Visa gjort betalningsekosystemet säkrare genom att tokenisera betalningar och ta bort känslig kortinnehavarkontoinformation från betalningsflödet. Idag är 29 % av alla transaktioner som behandlas av Visa tokeniserade[5], med storskalig användning av handlare och emittenter på nästan alla marknader globalt. I takt med att nya dataförordningar skapar riktlinjer och bättre praxis för datasekretess, och Gen AI förändrar hur vi upptäcker saker online, anser Visa att betalningsdata har en roll att spela för att leverera dessa nya och förbättrade upplevelser – och att konsumenterna bör ges möjlighet att ha mer kontroll. Med hjälp av sin tokeniseringsinfrastruktur kommer Visa att ge människor ett nytt sätt att kontrollera sin data och få bättre shoppingupplevelser.

Visa-datatokens låter konsumenter, vars finansinstitut deltar i programmet, samtycka till att dela sin data när de handlar online och sedan se var den har delats och återkalla åtkomst direkt från deras bankapp. Med datatokens kan Visa tillsammans med deltagande banker möjliggöra en upplevelse där en handlare kan begära samtycke från konsumenten för att få mer personliga erbjudanden när de handlar. Om konsumenten samtycker utfärdar Visa ett privat datatoken till handlaren tillsammans med AI-genererade insikter baserade på personens transaktionsdata. Datatoken kan användas med handlarens AI-modeller för att leverera rekommendationer i realtid till köparen. Visa kommer också att skicka datatoken till konsumentens bank för att identifiera var informationen har delats, så att konsumenten enkelt kan granska var den har delats i sin mobila bankapp och återkalla åtkomst om de så önskar.

[1] Source: from Visa Flex Account Consumer Research Conducted November 2022: Consumer evaluation of Flex Consumer Value Proposition to support Visa’s pitch to Issuers (AP Markets only)

[2] Source: from Visa Flex Account Consumer Research Conducted November 2022: Consumer evaluation of Flex Consumer Value Proposition to support Visa’s pitch to Issuers (AP Markets only)

[3]Source: 1. Visa Risk Cheat Sheet. Fraud data from 3Q23. Approval rate from 4Q23.

[4]Visa pilot that was completed in March ‘24 with over 50% of UK banks.

[5] Source: from Visa Flex Account Consumer Research Conducted November 2022: Consumer evaluation of Flex Consumer Value Proposition to support Visa’s pitch to Issuers (AP Markets only)

About Visa Inc.