Visa lanserar innovationstävling för kvinnliga entreprenörer

Visa Everywhere Initiative: Women’s Global Edition ger kvinnliga entreprenörer inom fintech och socialt företagande möjlighet att vinna 100 000 dollar för att finansiera sin affärsidé.

- En försvinnande liten del av svenskt riskkapital går idag till bolag grundade av kvinnliga entreprenörer. Bilden är densamma på andra marknader där Visa är verksamma. Genom att göra en Women’s edition av Visa Everywhere Initiative vill vi lyfta fram duktiga, kvinnliga entreprenörer och stötta dem med coachning, nätverk och finansiering, både i Sverige och globalt. Samtidigt vill vi belysa behovet av en jämnare fördelning av både rampljus och riskkapital, säger Majda Nogo, Head of Business Development på Visa Nordics and Baltics.

Visa Everywhere Initiative har hittills genomförts i 75 länder och engagerat fler än 4 000 start-ups. I höstas genomfördes tävlingen i Norden och Baltikum med det norska techbolaget Auka, som står bakom betalningsappen Settle, som vinnare.

Med Visa Everywhere Initiative: Women’s Global Edition sker tävlingen för första gången i global skala och denna gång enbart riktad till start-ups med minst en kvinnlig grundare. Tävlingen är uppdelad i två kategorier – fintech och socialt företagande – där deltagande entreprenörer får presentera sina affärsidéer med möjligheten att vinna 100 000 dollar inom respektive kategori.

Tävlingen är öppen för anmälningar fram till 14 april. Finalen hålls sedan i Paris den 7 juni i samband med invigningen av Fifa Women’s World Cup.

För mer information om tävlingen och anmälan, besök: www.visa.com/everywhereinitiativeglobal

Om Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digitala betalningar. Med de mest innovativa och säkra betalningsmetoderna arbetar vi för en mer sammanlänkad värld genom att möjliggöra ekonomisk tillväxt för både företag och privatpersoner. VisaNet, som är vårt globala nätverk, tillhandahåller säkra betalningar över hela världen och har kapacitet att hantera över 65 000 transaktionsmeddelanden i sekunden.

Visa har ständig fokus på innovation och agerar katalysator för snabb tillväxt inom digital handel. Dessutom är Visa en drivkraft för en generellt kontantfri framtid för alla. I takt med att världen blir mindre analog och mer digital vill Visa genom vårt varumärke, produkter, företrädare och nätverk forma framtidens innovativa handel. För mer info, se About Visa,visacorporate.tumblr.com och @VisaNews