Dags för Dalarnas skördefest

Dags för Dalarnas skördefest

Under helgen 9–11 september är det dags för 2022 års skördefest. Då slår Dalarnas lokala matproducenter upp dörrarna för att välkomna smaksugna besökare. Gör en rundresa mellan de många aktörerna i både södra Dalarna och runt Siljan. Upptäck och utforska matmarknader, gårdsbutiker, caféer och restauranger under en helg i den lokala matens och smakens tecken.

Under augusti och september sprutar det av växtkraft och energi på Dalarnas matkarta. Då är det skördetid och utbudet av lokala råvaror och produkter är större än någonsin.

Helgen 9–11 september nås kulmen, då det är dags för Dalarnas skördefest. Förutom att många producenter, mathantverkare, gårdsbutiker, bryggerier, caféer och restauranger har extraöppet för besökare bjuder helgen även på matinspirerade evenemang och arrangemang.

Det går att prova mat och godsaker. Ofta finns möjlighet att träffa odlarna, bönderna, bryggarna, bagarna och alla de som hantverksmässigt skapar och sätter smak på höstens råvaror.

Till exempel bjuder LissEllas senap i Garpenberg på lunch och fika med senapstouch. Bryggerierna Oppigårds och Stjernsunds brygghus har provsmakning och rundvandring. Moffa Burger serverar hamburgare från foodtrucken, Rältagården utanför Leksand dukar upp med gårdens buffé och på Björgårdens syltmakeri i Övre Gärdsjö är det öppen gård med olika aktiviteter.

Tänk på att öppettider kan variera under både helgen och året, stäm av aktuellt program hos respektive aktör inför besöket.

Läs mer om Dalarnas skördefest och ta del av programmet.

Förläng upplevelsen med en höstweekend

Skördetiden fortsätter förstås också även efter helgen med Dalarnas skördefest, även om det inte är i organiserad regi på samma sätt. Ett tips är att använda hösthelgerna till att på egen hand åka runt för att upptäcka maten och drycken i Dalarna. Många gårdsbutiker och saluhallar har öppet hela hösten, även om öppettiderna ofta ligger i slutet av veckan och lördag-söndag. Den som vill sätta extra guldkant på hösten bokar även in ett mysigt boende – många av dem satsar på lokala råvaror på sina menyer.

Guide till lokal mat och dryck: Taste of Dalarna

Flera av de aktörer som deltar under Dalarnas skördefest är också medlemmar i Taste of Dalarna. Det är ett nätverk av gårdsbutiker, producenter, hantverksbryggerier, caféer och restauranger runt om i Dalarna som sätter de lokala råvarorna och de lokala smakupplevelserna i främsta rummet.

Läs mer på tasteofdalarna.se.