Sätt dalatouch på midsommarmaten

Sätt dalatouch på midsommarmaten

Sill, jordgubbar och färskpotatis har alla sin självklara plats på midsommarbordet. Sedan är det bara att addera godsaker efter eget tycke och smak. Testa gärna något nytt och spännande eller härligt klassiskt från någon av Dalarnas många lokala producenter. Här har vi samlat tipsen och utflyktsmålen.

Midsommar är en härlig startpunkt på sommaren. Då själva firandet på många sätt blir annorlunda i år kan maten och smakerna bli viktigare än någonsin som samlingspunkt och traditionsbärare.

Ett sätt är att duka bordet med läckra lokala smaker från Dalarna eller att packa en picknickkorg med godsaker och ta med ut i omgivningarna. Flera av Dalarnas mathantverkare har egna gårdsbutiker, så passa på att göra en både god och mysig sommarutflykt. Många producenter säljer även sina produkter via lokala matbutiker och saluhallar, så håll utkik och börja botanisera.

Ost, struts och chark Murboannas Ost har tillverkning och gårdsbutik utanför Borlänge. I deras sortiment finns ostar som är hårda och mjuka, milda och smakrika. Även Stora Lunåns Gårdscafé utanför Falun har gårdsbutik och mejeri med ostar av alla de slag.

Vill du testa något i strutsväg? Hos Sahlins Struts utanför Borlänge går det att botanisera bland rökt eller lufttorkat strutskött, gårdens egen strutskorv och den prisbelönta strutsleverpastejen.

Lokala chark- och rökeriprodukter väntar på Rältagårdens gårdsbutik utanför Leksand. Vad sägs om Leksandsskinka, farfarskorv eller något annat spännande från deras pölsabod? Hos Korvfabriken i Skattungbyn finns gott om läckerheter till sommarens middagar. I deras diskar väntar färskkorv, marinerat kött till grillen, salami, andra lufttorkade produkter och mycket annat gott.

Ett måste för många kring midsommar är tunnbröd i olika former, framför allt det mjuka. Rättviks Tunnbrödsbageri bakar alltifrån det traditionella tunnbrödet, till tuttul som är smaksatt med anis och fänkål. Testa även kavelbulle, som är en större brödkaka som bakas med smör, mjöl och kryddor. Mjukt bröd finns även hos Snitths Hantverksbageri i Furudal eller Kanel & Kummin Vedungsbageri i Yttersätra, Stora Skedvi. Där blandas läckert hantverksmässigt bakat surdegsbröd med uppstickare som danska rågbröd och baguetter. På den hårda brödfronten passar knäckebrödet från Skedvi Bröd, som gräddas för hand över öppen eld.

Björgårdens syltmakeri, som bland annat säljer sina produkter på Handslaget i Rättvik, bidrar med marmelader och chutneys gjorda på godsaker från dalaskogarnas välfyllda skafferi. Toppa eller doppa i olika sorters världsmästarsenap, dressingar och grillsåser från LissEllas Senap i Hedemora.

Taste of Dalarna

Hitta till de olika aktörerna och läs mer om Taste of Dalarna, det nätverk av gårdsbutiker, producenter, hantverksbryggerier, caféer och restauranger runt om i Dalarna som sätter de lokala råvarorna och de lokala smakupplevelserna i främsta rummet.

tasteofdalarna.se

Tänk på att öppettider kan variera under sommaren. Likaså kan förutsättningar för öppethållande och hur besöken kan genomföras påverkas av aktuella riktlinjer och rekommendationer. Stäm alltid av senaste uppdaterade information med respektive aktör vad som gäller inför besök.