Gräddning av knäckebröd vid Skedvi Bröd.

Knäckebröd från Stora Skedvi i Dalarna får exklusiv EU-märkning

Under tisdagen blev det klart att Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning (SGB) från EU. Knäckebrödet från Stora Skedvi kan nu sälla sig till skaran av läckra produkter som Serranoskinka och Gruyèreost, men även Skånsk spettekaka, Grännas polkagrisar och Sveciaost.
-Våra varmaste gratulationer till Skedvi Bröd! Det här är fantastiska nyheter för hela Dalarna som destination. Det ger dessutom en extra skjuts till arbetet för lokala, äkta och genuina mat- och dryckesupplevelser som stärker Dalarnas attraktionskraft. Vem vet, kanske kan det här även få fler lokala aktörer att utreda möjligheten till märkningen, säger Chatarina Eriksson, VD Visit Dalarna.

Idag kom beskedet som Skedvi Bröd väntat på. Knäckebrödet har fått den internationella märkningen Skyddad Geografisk Beteckning, SGB.
-Vi är otroligt stolta! Det här ger oss råg i ryggen i vårt fortsatta arbete för att bli ett internationellt besöksmål med knäckebrödet i fokus, säger Riina Myrsell, verksamhetsansvarig på Skedvi Bröd.

SGB är en märkning av livsmedel från EU. Ett eget kvalitetssystem. Märkningen har ursprungligen varit allra störst i sydligare delar av Europa, eftersom den till stor del har handlat om vin- och spritdrycker. Till ungefär en tredjedel har den handlat om livsmedel och jordbruksprodukter. Många av oss känner till Serranoskinka och Gruyère, två exempel på välkända produkter med samma beteckning.

SGB ger ett skydd av ett produktnamn, där produkten produceras på en definierad geografisk plats och ingen annanstans. Där produktens namn, som Skedvi Bröd och dess särskilda egenskaper knyts till en specifik geografisk plats. En plats där naturen ger särskilda förutsättningar och där mänskligt kunnande gör den unik. Det geografiska området är Stora Skedvi socken. Produkten ska uppvisa ”kvalitet, rykte eller andra egenskaper som huvudsakligen beror på det geografiska området”.

EU vill med den här märkningen stärka landsbygden och ge den bättre förutsättningar för ökade inkomster från produktion och förädling av livsmedel och jordbruksprodukter. Dessutom ser EU värdet i det man kallar ”immateriell kunskap”. I det här fallet bagarnas alldeles unika kunnande och fingertoppskänsla när knäckebrödet gräddas i vedeldade ugnar, som eldas med gran- och tallved från skogarna i trakten. Allt detta gör knäckebrödet helt unikt.

Eftersom märkningen är väletablerad hos gemene man i sydligare delar av Europa, så är förhoppningen att den ska locka fler besökare, inte bara till bygden Stora Skedvi, utan också till området och Dalarna i stort. Besökare som intresserar sig för och söker kvalitetsprodukter kommer att ha större möjlighet att hitta Skedvi Bröd, både som knäckebröd och som besöksmål.

Kontaktperson Skedvi Bröd
Riina Myrsell, Verksamhetsansvarig