Att cykla längs Göta kanal har varit populärt bland hemestrande besökare i sommar. Foto: Visit Linköping

Pandemin påverkade gästnätterna i Linköping

Antalet långväga besökare i Linköping blev betydligt färre än normalt sommaren 2020. Totalt minskade antalet genomförda gästnätter i Linköpings kommun med 33%. Antalet gästnätter genomförda av svenska besökare minskade med 22%, medan antalet gästnätter genomförda av utländska besökare minskade med 75%.

Sommarmånaderna är normalt de månader som boendeanläggningar i Linköping har flest gästnätter. Så även det här året. Under juli månad genomfördes totalt 55 990 gästnätter vilket förmodligen även i år blir årets bästa månad trots pandemin. Det är dock en minskning med 11% mot samma månad föregående år, som dock var en rekordmånad. Under de tre sommarmånaderna genomfördes totalt 124 170 gästnätter i Linköping. Antalet gästnätter genomförda av utländska besökare uppgick till 9 261 och antalet gästnätter genomförda av svenska besökare uppgick till 114 909.

-      - Om vi bortser från boendeanläggningarna, som är den absolut största förloraren i pandemin, har besöksnäringen som helhet haft en bättre sommar än vad många trodde på förhand. Hemesterfirande östgötar och grannar från närliggande län har genomfört dagsresor till Linköping som aldrig förr i sommar. Företagare i anslutning till våra stora besöksmål som Gamla Linköping och Bergs Slussar har haft en bra sommar och boendeanläggningarna fick det bättre än värsta scenariot då juli och augusti hämtade upp mycket av tappet i juni, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring/affärsutvecklare på Visit Linköping & Co.

Under sommaren har Visit Linköping & Co även genomfört olika undersökningar bland besökare och bland besöksnäringens aktörer. Besökarundersökningen visar att utländska besökare nästan helt uteblivit. Utländska besökare genererar normalt större turistekonomiska effekter än svenska besökare. Men trots tappet av utländska besökare visar resultatet att de svenska besökare som rört sig i Linköping har spenderat lika mycket i genomsnitt som besökare gjort tidigare år. Ett faktum som gynnat företagen verksamma inom besöksnäringen. På den mer negativa sidan är att resultatet från undersökningen genomförd med aktörerna inom besöksnäringen visar att företagare varit mer återhållsamma med säsongsanställningar.

-     - Blickar vi framåt tar vi med oss att besökarna framöver har en större oro för framtiden än tidigare. Och vad gäller våra besöksnäringsaktörer bedömer hälften av de som svarat i vår undersökning att de behöver ha normal affärsverksamhet innan årsskiftet. Men många bedömer att man inte kommer att ha något som liknar ett normalläge förrän tidigast våren eller sommaren 2021. Den luckan är klart oroväckande, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring/affärsutvecklare, Visit Linköping & Co.

Totalt sedan årsskiftet har antalet gästnätter i Linköping uppgått till 246 146, vilket innebär en minskning med 37% i jämförelse med föregående år.

Källa: Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem. Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.

För mer information, kontakta:

Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring/affärsutvecklare på Visit Linköping & Co, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se, 076-526 97 37