Berg slussar, Göta kanal, är ett av Linköpings största besöksmål. Hit lockades många svenskar under pandemisommaren 2020. Fotograf: Fredrik Schlyter

Så påverkade Corona besöksnäringen i Linköping 2020

Ett stort omsättningstapp, färre besökare och färre arbetstillfällen. Linköpings besöksnäring drabbades hårt av pandemin under 2020. Det visar en enkät från Visit Linköping & Co.

Att besöksnäringen varit en särskilt utsatt bransch under pandemin har nog inte undgått någon. Men hur ser det ut lokalt, i Linköping? Visit Linköping & Co har genomfört en enkät bland besöksnäringsaktörer i Linköping, som fått ge sin syn på hur coronapandemin påverkat deras verksamhet under 2020.

Drygt 80 procent av respondenterna anger att antalet gäster/kunder har minskat under 2020. Även när det gäller omsättning har verksamheterna påverkats mycket. Nära 83 procent av svaranden i undersökningen anger att omsättningen har minskat under 2020 och endast 12 procent har angett att omsättningen ökat.

-Det är stora omsättningstapp vi ser. Hälften av deltagarna i undersökningen anger att de mer än halverat sin omsättning under 2020. Efter en tuff vår såg vi en viss återhämtning under sommaren och början av hösten. Men när andra vågen slog till i november blev det riktigt tungt, särskilt för restaurangerna, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

Pandemin har också haft stor effekt på arbetstillfällena inom branschen. 52 procent av verksamheterna har minskat antalet året runt-anställda och av de som har minskat har hälften mer än halverat antalet anställda. Även på timanställningar är coronaeffekterna tydliga. 61 procent av företagen har minskat antalet timanställda.

-Stödet för korttidsarbete har till viss del bidragit till att företag har kunnat behålla medarbetare. Men det är ändå alarmerande många som har behövt säga upp fast personal. Besöksnäringen är också en bransch med många timanställda och den typen av anställningar har påverkats extra hårt under pandemin. Vi vet att besöksnäringen är en inkörsport till arbete för unga och att den dessutom är en viktig motor för integration, fortsätter Jörgen Nilsson.

Men allt är inte nattsvart. 12 procent av verksamheterna anger att de ökat sin omsättning och cirka 10 procent har ökat antalet anställda. 38 procent av företagen anger att de utvecklat en ny produkt under pandemin. Exempel på nya produkter som anges är utkörning/takeaway, kurser, digitala events.

-Sommaren var ok med många svenska besökare. För vissa säsongsföretag var 2020 därför ett bra år. Det är också bra att många tagit chansen att utveckla nya produkter och det finns nu också möjlighet att söka stöd för produktutveckling inom ramen för Kickstart Linköping. Vi tror fortfarande på en minst lika bra sommar som förra året, berättar Jörgen Nilsson.

Många av svaranden tror också att det dröjer till att det blir ”business as usual” igen. 56,5 procent anger att de tror att ett normalläge dröjer till 2022 eller 2023 medan 15 procent inte tror att det någonsin kommer att bli som vanligt igen.

-Det som är oroväckande är att 60 procent av verksamheterna bedömer att läget måste förbättras nu eller senast i sommar för att deras verksamhet ska må bra. Endast en mindre andel har en längre uthållighet, säger Jörgen Nilsson.

Utifrån tidigare års mätningar kan vi se att man inte prioriterar det ekologiska hållbarhetsarbetet lika högt som tidigare. Årets mätning visade på att respondenterna graderar vikten av det ekologiska hållbarhetsarbetet till 6,04 på en 10-gradig skala i jämförelse med 7,4 för ett år sedan.

49 procent av de svarande har ansökt om statligt stöd under pandemin – exempelvis stöd för korttidsarbete eller omsättningsstöd. Ungefär 30 procent har nyttjat kommunala stöd, såsom gymnasieluncher, uppskov för tillsynsavgifter med mera.

Enkäten, som genomförts under perioden februari 2021, bygger på ett 100-tal svar från besöksnäringsföretag aktiva i Linköping kommun, inom sektorer som hotell/boendeanläggningar, café/restaurang, aktivitetsföretag, mötesanläggningar, handel m fl.

För mer information, kontakta:

Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co, 076-526 97 37, jorgen.nilsson@visitlinkoping.se

Jörgen Nilsson

Ansvarig besöksnäring Besöksnäring 076-5269737