Sveriges egna r’n’b-drottning Cherrie uppträder på TimeOut SM-festen i Trädgårdsföreningen 2 juli.

Tove Styrke, Cherrie och Gammal till TimeOut SM-festen i Linköping

Den 30 juni – 2 juli är det dags för TimeOut SM-festen i samband med SM-veckan i Linköping. Nu kan vi presentera de tre sista artisterna som gör uppställningen komplett. Det blir Tove Styrke, Cherrie och Gammal som gör sällskap med tidigare klara Estraden, Lisa Nilsson och Uno Svenningsson.

Nästa vecka kommer det att koka i Trädgårdsföreningen då Linköpingsbor och besökare bjuds på festligheter under TimeOut SM-festen i Trädgårdsföreningen. Varje kväll uppträder två artister och konserterna har fri entré.

Torsdag 30 juni: Estraden och Tove Styrke. Denna kväll presenteras av Bonfire Festival.

Fredag 1 juli: Lisa Nilsson/Mattias Torell och Uno Svenningsson

Lördag 2 juli: Cherrie och Gammal

-Jag har en mycket bra känsla inför TimeOut SM-festen. Förutom riktigt bra artister så bjuder eftermiddagarna dessutom på ett fullmatat program med massor av roliga aktiviteter för hela familjen. Då väderprognosen dessutom pekar på sol ser vi fram emot några fantastiska dagar, säger Anders Thorén, evenemangsansvarig på Visit Linköping.

Om Tove Styrke, Cherrie och Gammal

Tove Styrke har under sin tid i rampljuset blivit en av våra mest hyllade popartister internationellt och hennes musik har totalt streamats över 352 miljoner gånger. Nu har det gått fyra år sedan hon släppte sitt rosade album Sway, som fick ett exceptionellt mottagande över hela världen, grammisnomineringar och prisades på P3 Guld för “Årets Pop”. Tove gav sig därefter ut på arenaturnéer med Katy Perry i Europa, Lorde i USA och egna headlineturnéer i USA, England, Australien och Skandinavien. Under 2020 gjorde hon även succé i TV4:s populära program “Så mycket bättre”.

Tove Styrke har rivstartat försommaren med att släppa förtrollande singeln och musikvideon YouYouYou – ett smakprov från kommande albumet HARD, som har release den 3 juni. Nya singeln och videon andas eldig passion, dramatik och retrotonade 80-tals synthar tillsammans med ord direkt från hjärtat. Efter singelsläppet åker Tove ut på Europaturné.

Sveriges egna r’n’b-drottning Cherrie har prisats i både P3 Guld, Grammis och har tilldelats en rad utmärkelser för sitt artisteri. Hon lyfter gärna fram sina rötter och visar ständig support för sin hemort och visar vägen för yngre generationen. Cherrie uppmärksammades efter hon släppt 2015 års debutsingeln Tabanja, detta blev startskottet för hennes musikaliska karriär och samma år nominerades hon till Grammis ”Årets nykomling” och ”Årets musikvideo”.

Kommande år förstärktes med debutalbumet ”Sherihan” med låtar som ”Lämna Han”, ”Tusen stjärnor” och ”Aldrig Igen” som också fick ett gästspel av självaste Stormzy. Vilket senare ledde till att Cherrie var support för Stormzy under hela hans Europaturné. Samma år blev Cherrie utvald att göra 30 Days in LA and 30 Days in Chicago och under denna månad fick Cherrie pryda flera billboards runt om i Los Angeles och även öppna upp för artisten Jhené Aiko på slutsålda Avalon under sin tid i staterna.

2021 var hon en av deltagarna i TV4s Så Mycket Bättre och gjorde bland annat en hyllad version av Peter Jöbacks ”Stockholm i natt”.

GAMMAL är en popduo som består av Peg Parnevik och Linköpingsbördige Pontus Petersson som hittade varandra i låtskrivandet under en turné 2018. Debutsingeln ”Blommor där du står” tog Sverige med storm och har streamats över 23 miljoner gånger på Spotify. Under 2019 släpptes den lika populära ”Sånger Från Förut” som streamats över 30 miljoner gånger. Året efter blev de nominerade i kategorin ”Årets Grupp” på P3 Guld och uppträdde på galan. Under 2022 väntas ny musik!

GAMMALs låtar kännetecknas av poetiska textrader tillsammans med moderna poptoner. Sångerna låter oss följa med in i en värld mellan gammalt och ungt, fult och vackert, drömmar och ångest. Känslan av att vara ung och rädslan inför att bli GAMMAL.

Om TimeOut SM-festen

När SM-veckan kommer till Linköping 28 juni-3 juli bjuds det på riktig folkfest för Linköpingsbor och besökare. Vid sidan om kampen om medaljerna i över 30 idrotter arrangerar Linköpings kommun dessutom TimeOut SM-festen i Trädgårdsföreningen under tre dagar 30 juni-2 juli. Under eftermiddagarna fylls scenen och hela parken med ett digert program med alltifrån barnaktiviteter, allsång, gympa, cirkus, teater, dansuppvisningar och mycket annat. På kvällarna blir det konserter med populära artister. TimeOut SM-festen har fri entré.