Curiosum. Foto 1: Fredrik Larsson Foto 2: Curiosum

Besöksmål i Umeå slår rekord: "Nu utökar vi öppettiderna"

Umeås nyaste besöksmål Curiosum lockade fler människor än någonsin under höstlovet vecka 44. - Det är jättekul att så många uppskattar att utforska vetenskap och teknik, säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum.

Curiosum, som öppnade 2020, är Umeå universitets science center med vetenskap och teknik för alla. Under höstlovet, vecka 44, lockades många besökare av ett fullspäckat program med experiment och liveföreställningar i Domteatern. Besöksmålet slog rekord i antal besökare inte bara en utan två gånger samma vecka. Huvuddelen av besökarna på höstlovet var Umeåbor tillsammans med tillresande släkt och vänner. Under hösten har också många finska besökare hittat till Curiosum.

- Det är fantastiskt roligt att Curiosum redan har blivit ett sådant attraktivt besöksmål! Höstlovet slog alla rekord och det är jättekul att så många uppskattar att utforska vetenskap och teknik! Det är väldigt inspirerande att se så många glada och nyfikna, särskilt barn, ta sig an och utforska våra aktiviteter, lösa problem och göra experiment. Det bådar gott för framtiden! säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum.

Utökar öppettiderna
Från och med onsdag vecka 9/11 håller Curiosum, förutom på helger och lov, också öppet på onsdagskvällar kl 16.00-1900. Här ser Curiosum en möjlighet att nå ut till fler målgrupper menar Madelen.

- Vi ser att kvällarna blir en möjlighet att också nå ut till ungdomar. Vi har därför valt att erbjuda gratis inträde dessa kvällar för barn och ungdomar upp till och med 19 år. Makerspace är tillgängligt från 13 år, berättar Madelen.

Kontaktperson
Madelen Bodin, föreståndare Curiosum, madelen.bodin@umu.se, 090-786 9618 och 072-084 9005