Bokveckan är tillbaka i Umeå 2019!

Bokveckan är tillbaka i Umeå 2019!

Efter en lyckad premiär 2018 återvänder Bokveckan, 11-17 mars 2019, för att fortsätta utmana och utforska bokens plats i samhället.

Bokveckan sätter läsaren i fokus, vem du än är, hur du än läser. Ljudbok, magasin, tegelsten-romaner eller kokböcker. För dig som inte kan få nog av böcker och för dig som inte öppnat en roman sen gymnasiet. Med start 11 mars ska böcker i alla dess former återigen fylla Umeå.

2018 hade Bokveckan premiär och bjöd på uppläsningar, samtal och workshops runt om i Umeå. 2019 ska konceptet fortsätta spridas och utvecklas, tillsammans med föreningar, näringsidkare och kulturintresserad allmänhet. Bokens plats i dagens skall utmanas och utforskas. Från biblioteken till barerna, på bussen eller fiket, i stadsdelarna eller mitt på Rådhustorget, bläck på papper eller ljudvågor i hörlurarna. Förströelse, bildning, debatt, journalistik, spänning, skräck, biografier, matlagning, historia, konst, skvaller och skrönor. Under Bokveckan ska allt och alla tillåtas ta plats. Idén är precis som sist är att låta så många som möjligt bidra, på sitt eget sätt, och på så vis skapa något nytt för Umeåbor och inresta.

Mot slutet av veckan intar Umeå Internationella Litteraturfestival - Littfest Folkets Hus och blir kulmen på en vecka i litteraturens tecken.

Bokveckan är ett initiativ av Umeå Kommun och Visit Umeå i samråd med Littfest. Mer information på www.bokveckan.se.

Vill du vara en del av Bokveckan? Hör av dig till Nils Andrén, Koordinator Bokveckan 2019,  på nils@bokveckan.se.

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Visit Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål nationellt och på utländska marknader.