Den populära Beredskapsdagen är tillbaka i Umeå

Den populära Beredskapsdagen är tillbaka i Umeå

Efter två års uppehåll är den populära Beredskapsdagen tillbaka i Umeå. Den 24 september kl. 11.00-15.00 kommer myndigheter och organisationer till Umeå centrum för uppvisningar, demonstrationer och samtal om krisberedskap, livsmedelsförsörjning och demokrati.

När Beredskapsdagen anordnades 2019 kom tusentals personer till Umeå Centrum för att spana in alltifrån brandbilar och pansarvagnar till polishundar och Lottor. Nu väntar liknande uppvisning av myndigheter och organisationer som är experter på säkerhet, försvar och beredskap.

Umeåregionens Brandförsvar kommer bland annat klippa upp en skadad bil i samverkan med polis och ambulans. Polisen kommer visa upp sina fordon. Det kommer även finnas möjlighet att fota sig själv i poliskläder samt ta del av uppvisning med polishundar. Årets tema på Beredskapsdagen är livsmedelsförsörjning och demokrati vilket också kommer lyftas på seminarier på Folket hus och på Rådhustorget av alla deltagande myndigheter och organisationer. Det blir en dag av information, intressanta samtal, demonstrationer och uppvisningar.

Länsstyrelsen Västerbotten är en av aktörerna som kommer delta under dagen och beredskapsdirektören Magnus Hansson ser positivt på evenemanget.
- Beredskapsfrågorna är högaktuella i ljuset av klimatkrisen och kriget i Ukraina. Samverkan med andra aktörer är nödvändigt i en kris och Beredskapsdagen är ett tillfälle då vi belyser ämnet gemensamt. Vi ser fram emot att samtala med besökare under Beredskapsdagen. Varje privatperson är en viktig del av vår beredskap, alla behövs och alla gör skillnad, säger Magnus Hansson, beredskapsdirektör på Länsstyrelsen Västerbotten.

Samtliga deltagande myndigheter och organisationer är:
Ambulansen Umeå
Polisutbildningen
Missing people
Brandförsvaret
Repr från de 18 frivilliga försvarsorganisationerna i Umeå
Polisen
Försvarsmakten - Hemvärnet
M- Sverige (Fd, Motormännen)
Umeå kommun
Europeiska CBRNE-centret
Länsstyrelsen
Assistancekåren
Programmet för internationell kris- och konflikthantering (IKK) vid Umeå universitet

Mer information om evenemanget finns på visitumea.se/evenemang och i Facebook-evenemanget Beredskapsdagen 2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Elin Jonsson, Centrumledare Visit Umeå
elin.jonsson@visitumea.se