Foto 1 evenemang i Umeå: Fredrik Larsson, Foto 2 Albin Lee Meldau: Fredrik Skogkvist Foto 3 Brännbollssyran: Homerun Festivals

En stark evenemangssommar väntar i Umeå

Både Umeåbor och tillresta besökare kan se fram emot en fullspäckad evenemangssommar. Flera av de årligt återkommande evenemangen kommer tillbaka som till exempel Brännbollsyran, Wheels Nationals norr och Umeå Fotbollsfestival. Med i evenemangskalendern finns också idrottshöjdpunkten SM-veckan.

Umeå befäster sin ställning som norra Sveriges främsta evenemangsstad med sitt breda utbud av evenemang året runt. Startskottet för evenemangssommaren gick redan 25-28 maj med bland andra smakfestivalen Smak på Umeå och Umeå Food Symposium som fyllde Umeå med svenska och internationella besökare. Henrik Vilhelmsson, projektledare Evenemang på Visit Umeå, betonar hur viktiga evenemangen är för stadens utveckling och attraktivitet:

- Evenemangen betyder oerhört mycket för Umeå. Inte bara för att locka fler besökare till vår destination, utan också för alla vi som bor i stan och hela regionen. Att ha tillgång till det breda utbud av evenemang som vi har, det tycker jag är en av Umeås främsta styrkor.

Henrik påpekar också vikten av duktiga arrangörer:

- Våra arrangörer är fantastiska! Idrottsföreningarna är duktiga både på att skapa egna årligen återkommande evenemang och på att ro hem stora nationella evenemang som exempelvis SM-tävlingar. Den typen av evenemang får man inte om man inte har visat att man är riktigt duktig på att arrangera. Andra exempel är Homerun festivals, Stella events och Karlsson & Norberg som syr ihop flera konserttillfällen med stora artister.

SM-veckan sommar
SM-veckan sommar blir en av sommarens höjdpunkter i Umeå.

Nyheter i sommarens evenemangskalender

1. Smak på Umeå 25-28 maj
Ny festival med tema mat och dryck. Programmet innehåller allt från dryckesprovningar, samtal om mat och dryck på scenen till en festivalbar med drycker signerade välkända Facit bar.

2. SM-veckan 27 juni - 2 juli

Den 27 juni – 2 juli står idrottstaden Umeå värdstad för SM-veckan sommar, en av årets största idrottshändelser i Sverige. På arenor i och runtom centrala Umeå kommer några av landets mest talangfulla idrottare göra upp i över ett tjugotal idrotter. Hela veckan direktsänds i SVT.

3. SM-Festen 27 juni - 1 juli
I samband med SM-veckan arrangerar Visit Umeå, i samarbete med Umeå kommun och RF-SISU Västerbotten, SM-Festen. En fem dagar lång gratisfestival med musik, kultur och prova-på aktiviteter på Skeppsbron i Umeå centrum.

4. Wheels nationals norr - nytt datum 8 juli
Norrlands största träff för alla motorentusiaster och en uppskattad träffpunkt för hela Norrlands motorintresserade. Cruising på kvällen.

5. Laleh 4 aug
Laleh besöker Umeå under sin sommarturné 2023 som blir hennes största någonsin.

6. Albin Lee Meldau 5 aug
Albin har snabbt avancerat till att bli en av landets mest älskade artister, efter bland annat succéartade sommarturnéer och en utsåld konsert i Avicii Arena.

7. Nordic Dog Days 19-20 aug
En ny årligt återkommande folkfest för hundälskare med aktiviteter, tävlingar, en mässa och mycket mer. Under 2021 arrangerades Nordic dog days digitalt men från och med 2023 blir det ett fysiskt arrangemang på Nolia i Umeå.

Fler evenemang under sommaren

1. Brännbollsyran 2-4 juni
2. Skogsnolia 15-17 juni
3. Swedish Beach Tour 17-18 juni