Fler än 150 personer från Umeås besöksnäring har gått samma värdskapsutbildning. Foto: Visit Umeå

Fokus på gästerna: Stort engagemang för värdskap i Umeå

I början av året lanserade Visit Umeå, i samarbete med sina medlemsföretag, en värdskapsutbildning för besöksnäringen. Hittills har fler än 150 personer deltagit vid ett tiotal utbildningstillfällen och när utbildningen genomförs 18-19 september så är platserna fullbokade.

- Ett medvetet och engagerat värdskap är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för en destination. Det känns jätteroligt att vi, tillsammans med näringen, kan göra den här satsningen och framförallt att intresset är så stort! säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

Konsult för värdskapsutbildningen är Pernilla Gravenfors som har skapat och genomfört utbildningar inom värdskap i över 25 år. Hennes expertis ligger inte bara i att leverera teoretisk kunskap utan också i att anpassa utbildningen efter varje destinations unika behov.

- Det är fantastiskt att se hur besöksnäringen i Umeå verkligen tar till sig vikten av gott värdskap. Med rätt verktyg och utbildning kan vi höja standarden på gästbemötande och skapa en upplevelse som gästerna kommer att minnas länge. säger Pernilla Gravenfors på Elevation Leadership AB.

Utbildningen, som är uppdelad i två steg, ger deltagarna verktyg för att utvecklas både som individ och i sin profession. Teori varvas med praktiska övningar och diskussioner mellan deltagarna. Förutom grundutbildningen erbjuds också en vidareutbildning för de som i framtiden vill leda liknande värdskapsutbildningar för andra kollegor i branschen. Ett arbete som bland annat Blå huset redan har påbörjat för sina ca 200 anställda.

- Med grund från bland annat Visit Umeås utbildning har vi lanserat en intern värdskapssatsning där varje anställd får förmånen att utbildas och utvecklas inom service och gästbemötande. Ett värdskap i världsklass är grunden till framgång och vi på Blå Huset satsar långsiktigt och hållbart med en treårig värdskapsplan som löper genom alla verksamheter. säger Sara Johansson, VD på Blå huset.

Mer information och kontaktuppgifter
Gabriella Hed Vall, 070 601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se
Pernilla Gravenfors, Elevation Leadership AB, 070 553 39 79, pernilla@gravenfors.se
Sara Johansson, VD Blå huset 090 690 48 18, sara.johansson@blahuset.nu