Händelserik vecka med rally i centrum

Händelserik vecka med rally i centrum

Snöborg, racingsimulator, minirally och 90-årsjubileum – en vecka av spännande familjeaktiviteter i centrum ska göra Rally Sweden till en folkfest för hela Umeå.
– Det kommer att finnas något för alla – vare sig du är rallyfrälst eller inte, säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.

24-27 februari intar Rally Sweden Umeå, och världens 20 bästa rallyteam tävlar sig genom 300 kilometer landsväg i regionen. Men även centrala Umeå bjuder på spännande och rallyrelaterade upplevelser för hela familjen.

– Vi kommer att satsa på massor aktiviteter och upplevelser i centrum. Det kommer att finnas något för alla – både rallyfrälsta och besökare som inte har något tidigare intresse för motorsport, säger Elin Jonsson, centrumledare på Visit Umeå.

Bild: Elin_DSCF0566

Actionfylld kick off

Redan lördag 19 februari rivstartar rallyfesten med en kick off på Rådhustorget, där rallyföraren Jörgen Jonasson finns på plats för att visa sin tävlingsbil. Samtidigt kommer Umeå Veteranbilsällskap att ställa ut en veteranbil för att fira 90-årsjubileet sedan första starten i Monte Carlo-rallyt 1932 som utgick från Umeå.

– Motorsport har en lång tradition i Umeå, och här visar vi upp både den senaste tekniken och stadens stolta rallyhistoria på samma gång, säger Elin Jonsson.

Bild: Rallysimulator

Dessutom riggar Svensk bilsport upp sex rallysimulatorer där besökaren får testa på att sitta bakom ratten på en rallybil. För den som vill mäta sin förmåga mot andra arrangeras en turnering där Umeås bästa simulator-förare utses.

– Det blir ett väldigt kul inslag och en möjlighet för Umeåbon att få uppleva rallyt på riktigt nära håll. Rallysimulatorn kommer att finnas på torget både på kick off-lördagen och senare under rallyveckan, säger Elin Jonsson.

Lokal konstnär sätter färg på rallyt
Det har varit svårt att missa det kreativa kollektivet Random Bastards framgångar på senare år, vilket bland annat resulterat i finalplats i Umeågalan 2022. Artisten Erik ‘Fricky’ Friman har erövrat såväl topplistor som P3 Guldgalan med sin norrländska RnB, och med en uppsjö skateboard/snowboardfilmer, stilsäker webbshop och artister som Broder John, Cleo, Academics, Gonza Ra, Erk och Trainspotters har Storspoven AB satt Umeå på den urbana kartan.

Med i bakgrunden finns alltid multikonstnären Marc “UÅ” Strömberg, som med sina karaktäristiska illustrationer och sitt färgstarka bildspråk sätter den grafiska tonen för det kreativa kollektivet. Hans konst syns på läskedrycksflaskor, hoodies, skivomslag, väggmålningar och serietidningar. Och nu – även vid Rally Sweden.
– Visit Umeå ville skapa en fotovägg som besökare kan fota sig framför, och såg att energin och drivet i mina illustrationer skulle passa med rallyts fart och närvaro. Så jag fick uppdraget att skapa en illustration som lyfter fram det som är unikt föt Umeås version av Rally VM, säger Marc Strömberg.

Fotoväggen, som är 4x3 meter stor, kommer att stå vid Rådhustorget i samband med rallyveckan och utgörs av ett myller av Umeårelaterade motiv. Storspovar, kulturväven, vattentornet på Mariehem tillsammans med olika djur och landmärken blir en spännande bakgrund för besökare att fota sig framför.
– Jag försökte pressa in all “action-paction” från vilda rallybilar i osäkra kurvor tillsammans med Umeåsymbolism i en lättsam och lekfull mishmash – referenser som både rallyintresserade och Umeåbor kan relatera till, säger Marc Strömberg.

Foto: Tunnel_Stella_Garonzi_IMG_7041 + Barn_puma_Stella_Garonzi_IMG_6915 + Labyrint_DSCF0556

Aktiviteter för barn och unga

För barn och unga pågår aktiviteter i centrum hela veckan. Snöborgen på Rådhustorget är större än någonsin, och på Svensk bilsports racingbana kan unga besökare testa att köra rally-trampbil. Under Kick off-helgen finns en pysselhörna i Utopia, där barnen tillsammans kan färglägga en version av Marc Strömbergs stora illustration. Pysselhörnan flyttar under efterföljande helg in i MVG.

– Vi vill att Rally Sweden ska vara en härlig upplevelse för hela Umeå, oavsett ålder och hur stort eller litet intresse för rally du har. Det blir en riktig folkfest för både tillresta och inbitna Umeåbor, säger Elin Jonsson.

Programmet i centrum

19 FEBRUARI - Rally Sweden Kick-off

12:00 – 17:00: Rallysimulatorer

12:00 – 15:00: Rallystjärnan Jörgen Jonasson och veteranbilar från Umeå Veteranbilssällskap på Rådhustorget

12:00 – 17:00: Trampbilsrace på Rådhustorget

11:00 – 16:00: Pyssel på Utopia

20 FEBRUARI - Rally Sweden Kick-off

12:00 – 17:00: Trampbilsrace på Rådhustorget

12:00 – 16:00: Pyssel på Utopia

24-27 FEBRUARI

Försäljning av mat och dryck (alkoholfritt) finns i kåtor. Det det blir även livemusik, renar, snöborg, fotovägg och massa andra aktiviteter för alla åldrar.

24 FEBRUARI, 11:00 – 20:00

11:00 – 16:00: Designhögskolans rallybilutställning i Utopia

12:00 – Rolf Hugoson – ”Kroglivet i Umeå under 400 år”

12:00 – 17:00: Rallysimulatorer

11:00 – 17:00: Utställare som säljer bland annat souvenirer och hantverk. Dessa är Eljest, Hemslöjden, Fjällvilt och en samisk slöjdare.

25 FEBRUARI, 11:00 – 20:00

11:00 – 16:00: Designhögskolans rallybilutställning i Utopia

12:00: Lars-Erik Edlund –”Hur stadsdelarna fick sina namn”

13:00 – 18:00: DJ Ebba Monroe och Dan Wiklander

26 FEBRUARI, 11:00 – 20:00

12:00: Jonas Knutsson och Liliana Zavala

11:00 – 16:00: Rallypyssel i MVG

27 FEBRUARI, 11:00 – 17:00

12:00: Frida Johansson från Kraja

12:00 – 16:00: Rallypyssel i MVG

11:00 – 16:00: Utställare som säljer bland annat souvenirer och hantverk. Dessa är Eljest, Hemslöjden, Fjällvilt och en samisk slöjdare.

Programmet på Skeppsbron
24-27 FEBRUARI

After Rally party och försäljning av mat och dryck (alkohol). Det kommer även finnas livemusik, trubadur och DJ.

24 FERUARI

19:00: Autografskrivning på Väven

20:00: Officiell invigning

25 FEBRUARI