Umeå Fashion & Design

Höstens stora modehändelse byter namn och breddar innehållet

Umeås stora modehelg närmar sig med flera nyheter i programmet. Umeå Fashion Week byter namn till Umeå Fashion & Design och presenterar ett bredare koncept där mode möter design. Årets tema är Nutid möter framtid och ett smörgåsbord med kreativa aktiviteter runt om i Umeå väntar besökarna.

Den 26-28 september är det dags för årets modehändelse i Umeå. Efter tio år har konceptet utvecklats genom att tydligare kompletteras med design. Med en uppdaterad profil och ett bredare innehåll än tidigare byter Umeå Fashion Week därför namn till Umeå Fashion & Design.

Umeå har blivit en designstad och vi tycker att det är viktigt att fånga i vårt årliga evenemang för Umeåbor och andra inresande besökare, säger Sara Gustavsson, vd på Visit Umeå.

Årets tema är ”Nutid möter framtid” och lyfter fram vårt befintliga mode- och designinnehåll tillsammans med förslag på hur framtida miljöer och kreationer kan se ut. Förutom lokala aktörers egna event och erbjudanden kommer evenemanget i Umeå centrum att innehålla en modevisning på Rex samt tre hubbar med olika teman i galleriorna Utopia och MVG. Det bli en Future Shop som kureras av Maria Östensson (Östensson Design), en Fashion Pop-up som kureras av Lisa Karlsson (Ume Projects) och en kreativ studio som kureras av Ida Hillebjörk (Eljest). På hubbarna kan besökarna exempelvis delta workshops och prova-på-aktiviteter med drivna kreatörer, inspireras av mode från Moderådets Swedish Fashion Council eller uppleva ett besök i framtidens affär.

Evenemangets besökare kommer även att kunna få ta del av mode- och designupplevelser på Avion som bland annat bjuder på ett designsamarbete mellan Avion, IKEA och elever på Umeå Universitet, lansering av tre unika tygpåsar där Kajsa Form designat en av dem. Alla påsar säljs i butikerna och intäkterna går oavkortat till välgörenhet. Avion får även besök av artisten, dansaren och influencern Sigrid Bernson som håller trend talk, make over och gör ett uppträdande.

Då Avion Shopping Fashion Week varit ett uppskattat arrangemang hos oss tidigare så fortsätter vi utveckla vårt program, i år även med designinslag. Vi är extra glada att vi nu är en del av Umeå Fashion & Design, säger Mia Eskilsson, centrumchef Ingka Centres.

Vi är stolta och glada över det innehåll som Umeå Fashion & Design presenterar i år från ungefär 50 delaktiga kreatörer och företag. Att samarbeta med så många engagerade aktörer ger oss de bästa förutsättningarna inför en lyckad helg. Vi önskar alla hjärtligt välkomna, avslutar Sara Gustavsson, vd Visit Umeå.

Programmet i sin helhet uppdateras löpande på https://visitumea.se/sv/umea-fashion-design

För mer information, kontakta Sara Gustavsson, Visit Umeå, 070-266 24 23 eller Mia Eskilsson, Avion, 076-322 73 21.