Umeå, Foto: Fredrik Larsson

Julirekord för turismen i Umeå

Juli 2022 blev en av de bästa sommarmånaderna någonsin för besöksnäringen i Umeå. Enligt preliminär data från Benchmarking Alliance var genomsnittsbeläggningen på stadens hotell 78,9 procent, med totalt 34 043 sålda rum. Det varierande vädret i juli och ett rekordstort utbud av evenemang är några av anledningarna till den positiva utvecklingen.

- Vi är väldigt glada att våra prognoser slagit in, det här är en mycket viktig utveckling för våra hotell som kämpat och slitit sig igenom pandemin, säger Gabriella Hed Vall, tf VD på Visit Umeå. Vi har ett fantastiskt utbud av evenemang den här sommaren, som både roar Umeåborna och lockar inresande besökare. Det finns ett uppdämt behov av att umgås, resa till nära och kära och göra roliga saker och Umeås utbud bjuder in till detta. Det är också fantastiskt kul att trafiken över Kvarken rullar på som aldrig förr vilket Wasalines siffror visar. De finländska besökarna har alltid varit viktiga för handeln, besöksnäringen och evenemangen i Umeå.

Stark utveckling 2022

Den starka utvecklingen för Umeå har pågått under hela året. Från och med februari i år har rekordåret 2019 överträffats månad efter månad när det gäller beläggningsgraden på Umeås hotell, visar data från Benchmarking Alliance. De bästa månaderna hittills i år är juli med en genomsnittlig beläggning på 78,9 procent jämfört med 70,3 procent samma månad 2019, maj med en genomsnittlig beläggning på 79,3 procent jämfört med 67,8 procent 2019. Ökningen i juni var något mindre med genomsnittlig beläggning på 68,5 procent jämfört med 65,6 procent 2019.

Umeå fotbollsfestival, Lars Winnerbäck och Wheels är några av de stora evenemang som lockat extra många besökare.

- När vi tittar framåt ser det fortsatt positivt ut. Hösten är full av evenemang och möten av alla slag och vi tror att våra närmarknader kommer fortsätta att gå starkt. Vi har exempelvis både finalspelet i TV-pucken och SDF-SM i innebandy under höstlovet vilket borgar för fullt ös i stan, säger Gabriella.

Kontakt och information
Gabriella Hed Vall, tf VD Visit Umeå, 070-601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se