Internationella cyklister samlas i Umeå

Internationella cyklister samlas i Umeå

Den 19-23e juni arrangeras ultradistansloppet Midnight Sun Randonnée. Ett cykellopp på 1200 km från Umeå till Mo i Rana i Norge, tur och retur. Arrangemanget lockar många internationella cyklister.

- Cykelevenemanget har arrangerats i samarbete med turismföretag i Västerbotten, Norrbotten och norska Helgeland. Det har väckt internationellt intresse. Möjligheten att få uppleva våra skandinaviska fjäll, sjösystem och fjordar i konstanta dagsljusförhållanden, och att korsa polcirkeln under sommarsolståndet, har lockat cyklister från hela 13 länder! säger Florian Kynman på Cykelintresset i Umeå som är arrangör av loppet.

Midnight Sun Randonnée är ett så kallat ”grande randonnée” vilket innebär långdistanscykling på 1200 km eller mer mellan förutbestämda kontroller, inom väl tilltagna tidsramar. En randonnée är inte en tävling utan en personlig distansprövning så cyklisterna gör resan, vanligtvis ensamma, som trafikanter i övrigt. Bland de anmälda finns deltagare från USA, Tyskland, UK och Schweiz. I den första upplagan av MSR 1200 blir det cirka 90 entusiaster som lämnar startkontrollen Brännlands Wärdshus i Umeå efter solnedgång den 19 juni.

Banbeskrivning Midnight Sun Randonnée

Banbeskrivning
Den inledande delen av banan följer Blå vägen till Storuman och går sedan vidare in i fjällvärlden till Kittelfjäll och Hattfjelldal. Banan följer därefter sjön Røssvatnet till Ranfjorden och hamnstaden Mo i Rana. Kontrollen Artic Circle Centre uppe på Saltfjellet passeras efter det, dit en majoritet av cyklisterna anländer den 21 juni vid sommarsolståndet. Returresan går sedan tillbaka via Arjeplog, Sorsele och Vindelälvsvägen ner till målkontrollen Scandic Plaza i Umeå.

- Vi har fina vägar för landsvägscykling i Västerbotten med lite trafik och fantastisk natur. Vi ser ett sådant här evenemang som ett skyltfönster ut i världen och hoppas att fler ska bli sugna på att delta i framtida tävlingar eller komma hit som besökare, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

För mer information och kontakt
Florian Kynman, Cykelintresset Umeå info@midnightsunrandonnee.se
Hemsida: midnightsunrandonnee.se