Sara Fritzell, Bodegan. Foto: Visit Umeå

Marknadsföringskampanj och jobbmässa för att locka personal till besöksnäringen

Under de senaste åren har hotell- och restaurangnäringen i Umeå haft en stark tillväxt och hela regionen har ett brett och högkvalitativt utbud av besöksmål och aktivitetsföretag. Den snabba utvecklingen i kombination med pandemin har påverkat kompetensförsörjningen negativt. Med en ny marknadsföringskampanj och en jobbmässa hoppas Visit Umeå kunna skapa intresse för och locka arbetssökande till branschen.

- Vi vet att många av våra företag haft stora utmaningar med rekryteringen en längre tid. Nu har dessutom pandemin släppt taget och det finns ett behov av att växla upp inför sommaren vilket gör att behovet av ny arbetskraft är större än någonsin. Genom marknadsföringskampanjen och att vi är med och arrangerar en jobbmässa hoppas vi att kunna bidra till att föra samman besöksnäringens företag med potentiella nya medarbetare i världens roligaste näring, säger Gabriella Hed Vall, tf VD på Visit Umeå.

Jobba i besöksnäringen
Foto: Visit Umeå

Marknadsföringskampanjen planeras att starta i slutet på april och kommer att ske i sociala och digitala medier. Personer från näringen är med och skapar en del av innehållet där de berättar om sin personliga resa och varför de valt att arbeta i näringen. Den 18e maj arrangeras också en jobbmässa för besöksnäringen. Arrangörer är Umeå kommun näringsliv i samarbete med Visit Umeå och Visita norrland. Här får arbetssökande och arbetsgivare från hotell, restaurang och aktivitetsföretag möjlighet att knyta kontakter.

- Vi är gärna med i samarbeten som detta. Att gemensamt med näringen, destinationsbolaget och bransch- och arbetsgivarorganisationen jobba för att fler söker sig till branschen är viktigt, säger Anna Molin, Näringslivsutvecklare Umeå kommun näringsliv.

För mer information om kampanjen: www.visitumea.se

Kontaktpersoner:
Gabriella Hed Vall, Visit Umeå 070 601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se