Restaurang Wild River ligger alldeles bredvid den vackra Mårdseleforsen

Ny hållbarhetssatsning från hyllad restaurang

Restaurang Wild River vid Mårdseleforsen har sedan start haft en tydlig hållbarhetsprofil med lokalproducerade råvaror. Nu tar de sitt lokalfokus ett steg längre och stöttar den närliggande Isälvsleden genom att denna sommar skänka restaurangens dricks till ledens upprustning.

Den White Guide-listade restaurangen ligger naturskönt nära Isälvsleden och många av de som vandrar eller cyklar längs den 55 kilometer långa leden passar också på att boka ett besök på restaurangen.

– När vi fick veta att Isälvsleden tas om hand av volontärer föddes tanken att stötta dem på något sätt, berättar Freddy Holmgren, som tillsammans med Emma Wåhlstedt driver Wild River. På vår restaurang har vi inte möjlighet att ta emot dricks men har många gäster som vill dricksa, så därför tänkte vi att gästerna i stället för att ge dricks till oss kan skänka en slant till Isälvsleden.

Isälvsleden invigdes 1996 och sedan start har Anders Mattsson med flera inom Friluftsfrämjandet i Vindeln arbetat ideellt med att hålla leden i toppskick. Även om Isälvsleden får ett kommunalt anläggningsbidrag som täcker en del av materialinköp och liknande kommer gåvorna från Wild Rivers gäster och från Isälvsledens besökare göra att de kan satsa mer på ledens skötsel. Anders säger att han och de andra engagerade i arbetet med leden är stolta och glada att Wild River har valt att stötta just dem.

Längs leden finns en övernattningsstuga, ett flertal vindskydd, grillplatser och även en båtöverfart där vandrarna får ro ett par hundra meter för att komma vidare längs leden. Anders berättar att han började intressera sig för Isälvsleden eftersom han fastnade för dess fantastiska natur.

– Rullstensåsarna längs delar av Vindelälven bildades och packades samman under inlandsisens massiva täcke, vilket har gjort dem närmast onaturligt branta. Något liknande får du åka långt för att hitta!

Freddy Holmgren hoppas att många av Wild Rivers gäster kommer att ta chansen att bidra till Isälvsledens underhåll.

– Vi köper våra råvaror här i trakten av fantastiska producenter och har byggt vårt varumärke kring det lokalproducerade och naturliga, så det känns jätteroligt att kunna ge tillbaka till närområdet, säger Freddy. Isälvsleden är magiskt vacker och vi är glada att kunna hjälpa eldsjälarna som arbetar för att hålla den i gott skick!

Freddy Holmgren
boka@wildriver.se