Foto: Bea Holmberg

Nytt besöksmål i regionen, lyfter draghundens historia

I juli smygöppnar Husky House, ett nytt besöksmål för barnfamiljer, i Granö utanför Vindeln. Besökare bjuds in till ett äventyr i draghundens fotspår med guidade turer och möten med ett 40-tal huskiehundar och deras valpar.

- Vi har länge velat göra något för att dela med oss av den historian som finns om just draghundar. Det finns så otroligt mycket spännande att berätta, säger Juliane Nicklass, grundare till Spruce Island Husky och Husky House.

Foto: Bea Holmberg

På Husky House kommer besökare att lära sig mer om draghundens liv och historia. Det kommer också finnas en butik med fokus på draghundsrelaterade produkter samt en biosal och på sikt planeras det också för en äventyrslekpark med huskytema. Besökare kommer också att kunna laga sin egen måltid över öppen eld under besöket.

- Det känns viktigt och roligt att kunna bredda vår säsong från att främst erbjuda hundspannsturer på vintern till att nu kunna bjuda in till besök året runt. Att fler få chansen att komma hundarna in på livet utanför hundspannsturen, att få visa hur viktigt det är med en hållbar balans mellan jobb och vila för hundarna. Men också ett sätt för oss som företag att få möjlighet att anställa fler duktiga guider och på så sätt skapa en tryggare framtid i bolaget, avslutar Juliane Nicklass.

Mer information och kontakt
Juliane Nicklass, 070-6256942