Hjälteloppet Foto: Peter Hållsten

Nytt parasportevenemang anordnas i Umeå - blir ett av landets största

Den 11-14 maj arrangeras Parasport Challenge för första gången på Noliaområdet i Umeå. Evenemanget, som blir ett av landets största parasportevenemang, lockar deltagare från hela landet.

- Det känns helt fantastiskt att vi har möjlighet att tillsammans med våra lokala föreningar och samarbetspartners anordna detta i Umeå! Det är ett stort intresse och vi är övertygade om att det kommer bli fantastiska dagar på Noliaområdet, säger Kjell Thelberg, Ordförande i Västerbottens Paraportförbund som tillsammans med lokala föreningar arrangerar evenemanget med stöd av bland annat RF-SISU Västerbotten.

Programmet för Parasport Challenge innehåller tävlingar i olika paraidrotter och prova-på-aktiviteter samt Hjälteföreningens populära Hjältelopp. Under torsdag och fredag anordnas också två mötesplatser med syfte att höja kunskapen samt lyfta parasporten och dess utövare.

- Det är ett imponerade innehåll vi har att se fram emot och vår förhoppning är att detta blir ett årligen återkommande evenemang. Tack vare starka lokala arrangörer i Umeå som har ett härligt engagemang och driv så tror jag att evenemanget kommer att bli en naturlig mötesplats för parasporten i Sverige och förhoppningsvis i våra grannländer på sikt, säger Henrik Vilhelmsson, Projektledare Evenemang på Visit Umeå.

Det här kommer hända under Parasport Challenge Umeå

• Hjälteloppet
    Under fredagen arrangeras loppet som är ett terräng- och hinderlopp som avslutas med ett gatlopp med träningsprofiler kända från TV.
  • Mötesplats – Allas rätt till hälsa
    Syfte med mötesplatsen är att belysa olika sätt att främja hälsa utifrån de tre grundpelarna: ett meningsfullt arbete, ett socialt sammanhang och utvecklande träning.
  • Mötesplats – Parasport Challenge
    En mötesplats med kunskapshöjande innehåll, debatt och samtal om villkoren för paraidrottare. Här har deltagare också chansen att se Hjälteloppet, årets parasporthändelse.
  • Officiell invigning
    På fredagskväll genomförs en gemensam invigning för evenemanget i Nolias eventhall. Här presenteras alla deltagare av skidprofilen Sandra Näslund, det blir underhållning, stipendieutdelning mm.
  • Tävlingar i Fotboll, Innebandy, Friidrott samt Prova på idrotter
    Noliaområdet kommer under lördag och söndag att fyllas av både tävlingar och prova-på aktiviteter i flera olika paraidrotter.

Om parasport
      Parasport är idrott för personer med en rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning. Den kännetecknas av gemenskap, glädje och drömmar. Här finns något för alla – oavsett om du är nybörjare, motionär eller vill tävla och satsa mot världstoppen.

Läs mer om evenemanget på parasportchallenge.se

Mer information och kontakt
      Kjell Thelberg 076-800 00 58, Ordförande Parasport Västerbotten