Västerbottens kustnära mattraditioner ska tas till vara i projektet Hållbara maritima mattraditioner i Kvarken. Foto Sirpa Kärki

Nytt projekt tar tillvara Västerbottenskustens mattraditioner

Robertsfors, Nordmaling och Umeå får närmare en miljon kronor av Jordbruksverket för ett nytt projekt, vars syfte är att ta tillvara kustnära mattraditioner i Västerbotten. Genom att bevara och dokumentera äldre sätt att tillbereda fisk är målet att utveckla både kustfisket och utbudet av förädlade, lokala och hållbara produkter för restauranger, kaféer och butiker. Projektet Hållbara maritima mattraditioner i Kvarken drivs av Robertsfors kommun och kommer att pågå t o m 2021.

Bakgrund
Sedan 2015 har besöksnäringen i Västerbottens län arbetat med hållbarhet. Först i Region Västerbottens projekt AC Hållbar Export, där både kommuner och företag hållbarhetsgranskades. 2018 togs arbetet vidare genom Region Västerbottens projekt Upplevelsecenter – the Västerbotten Experience, som syftade till att öka konkurrenskraften hos små och medelstora turismföretag. Inom projektets ramar hållbarhetsgranskades företag enligt Global Sustainable Tourism Councils kriterier, som är initierade och beslutade av FN. De företag som efter granskningen valde att gå vidare med att ta fram en miljöplan och en hållbarhetspolicy fick utmärkelsen Västerbotten Experience – en slags kvalitetsstämpel för hållbar besöksnäring i Västerbottens län.

Några av företagen som medverkade i projektet har bildat kluster för att gemensamt arbeta med produktutveckling, paketering, marknadsföring och gemensamma hållbarhetsinsatser. Ett av dessa kluster består av kaféer, restauranger, fiskare och förädlare längs Kvarken.

Stort intresse för lokalproducerad mat
De senaste åren har intresset för lokalproducerad mat ökat explosionsartat, inte minst i Västerbottens län. Fokus har legat på skogens och fjällens råvaror och hur de tas tillvara på både traditionella och nyskapande sätt. Västerbottens matproducenter, matprofiler och restauranger har utmärkt sig i en rad nationella tävlingar och sammanhang och bidrar nu i allt större utsträckning till reseanledningar till vårt område.

Samtidigt har kunskapen om – och förädlingen av – de kustnära maritima miljöernas råvaror har hamnat i skymundan för vilt och bär. De få kust- och älvsfiskare som finns kvar vittnar om svårigheten att hålla traditionen vid liv. Det är svårt att intressera en ny, yngre generation fiskare som är beredda att ta över det stundtals krävande arbetet och de restauranger som serverar fisk hämtar den i regel från fjällområdena. Även i konsumentledet saknas kunskap om hur fiske har bedrivits längs kusten och i älvarna och vilka råvaror som faktiskt finns.

Projektets syfte och mål
Syftet med projektet Hållbara maritima mattraditioner i Kvarken är att säkerställa att kunskapen om och hanteringen av kust- och älvsfiskets råvaror bevaras. I projektet kommer matproducenter, krögare och andra som arbetar med mat att möta personer med lång erfarenhet av fiske och få lära sig mer om traditionell hantering av råvarorna. Genom en tydlig lokal profil på det som serveras, ökar företagens unicitet och konkurrenskraft. Tanken är att både nya och gamla recept ska tas fram och produkter ska förädlas och kommersialiseras.

Målet är att öka stoltheten och intresset för fiske längs kusten och i älvarna och att utveckla specifika produkter baserade på traditionella metoder, knutna till specifika platser. Genom att skapa ett ökat intresse för råvarorna och hantverket hos en bredare allmänhet är förhoppningen att traditionella fiskemetoder, som exempelvis nättingfisket, ska kunna leva vidare.

Rekrytering av projektledare med dokumenterad erfarenhet av matkultur samt med god insikt i restaurang- och besöksnäringens förutsättningar, pågår. De personer som engageras för kunskapsöverföringen är personer som idag fiskar kommersiellt samt äldre personer som verkar på hobbynivå och som har levt med hantverket stora delar av sina liv. Aktiviteter som fokuserar på råvaruförädling leds av etablerade kockar med mångårig verksamhet från erkända restauranger.

Hållbarhet i fokus
Projektet är en fortsättning och vidareutveckling på det långsiktiga arbetet för att främja hållbarhet inom besöksnäringen och restaurangbranschen som har pågått i Västerbottens län sedan 2015. Arbetet utgår från Global Sustainable Tourism Councils kriterier för hållbarhet och omfattar såväl miljö som ekonomi och sociala aspekter.

Sirpa Kärki arbetar som destinationsutvecklare på Visit Umeå och fungerar som samordnare för Kvarkenklustret, som projektet berör.

Det här projektet ligger helt i linje med den stora hållbarhetsomställning som hela besöksnäringen nu genomgår och som kommer att få stor betydelse för flera led av vår näring. Att jobba för ett hållbart fiske och värna om gamla mat- och fisketraditioner gör att vi i förlängningen kommer kunna erbjuda våra besökare fler och mer genuina upplevelser av Västerbotten, men det kommer också komma ortsbefolkningen till gagn. Genom att bevara våra lokala traditioner och bidra till ett hållbart nyttjande av havsmiljön i vårt närområde bidrar vi till arbetet med de globala målen och till utveckling mot en allt mer hållbar destination, säger Sirpa Kärki.

Fakta om projektet Hållbara maritima mattraditioner i Kvarken

• Pågår: t o m 2021